> Nieuwe Hyundai Kona: elegantie ontmoet veelzijdigheid.

Woensdag, 14 juni 2017

De gloednieuwe Hyundai KONA:

in alles steeds opvallend.

 

• SUV met unieke styling: slank profiel, twin-koplampen, tweekleurig dak en keuze uit tien opvallende exterieurkleuren

• Personaliseren tot in detail dankzij kleurrijke highlights rond luchtroosters en gekleurde stiksels op stoelen en stuurwiel

• Leverbaar met vóór- of vierwielaandrijving, 7-traps DCT-transmissie en keuze uit moderne turbobenzinemotoren

• Efficiënte dieselmotoren volgen in de zomer van 2018

• Kraakhelder head-up display projecteert relevante informatie recht in zicht van bestuurder

• Keuze uit drie infotainmentsystemen, waaronder Display Audio met 7-inch touchscreen en ondersteuning van

   Apple CarPlay en Android Auto

• Intense geluidsbeleving dankzij Krell high-end audiosysteem met acht speakers en versterker

• Uitgebreid aanbod veiligheidssystemen: Lane Keeping Assist en Driver Attention Alert standaard

• Marktintroductie in najaar van 2017

Hyundai heeft de compleet nieuwe KONA onthuld: een dynamische, compacte SUV met een speelse exterieur- en interieurstyling. De Hyundai KONA is uniek, maar heeft ook alles wat je van een moderne SUV mag verwachten: hij oogt robuust en combineert de stoere uitstraling van een off-roader met het ruimteaanbod en de rijkwaliteiten van een sportieve sedan. Met zijn state-of-the-art veiligheidssystemen én zijn efficiënte motoren maakt hij een krachtig statement in het B-segment. De nieuwe Hyundai KONA komt in het najaar van 2017 op de markt.

 

‘De gloednieuwe Hyundai KONA is niet zomaar een nieuwe toevoeging aan Hyundai’s gevestigde SUV-aanbod. Het is een belangrijke mijlpaal om rond 2021 de grootste Aziatische autobouwer in Europa te worden’, zegt Thomas A. Schmid, Chief Operating Officer van Hyundai Motor Europe (HME). Hyundai lanceert tussen nu en 2021 in totaal dertig nieuwe modellen en afgeleiden om deze doelstelling te bewerkstelligen. Bovendien wil Hyundai uitgroeien tot het groenste merk ter wereld. Om dat te bereiken investeert Hyundai fors in research & development. Er komen - nog meer - hybrides, plug-in hybrides, volledig elektrische auto’s en waterstofauto’s en elk nieuw model krijgt een groene aandrijflijn: hybride, plug-in of volledig elektrisch.

Hyundai SUV’s populair

Sinds de introductie van de eerste generatie Santa Fe in 2001 heeft Hyundai in Europa al meer dan 1,4 miljoen SUV’s verkocht, waardoor Hyundai is uitgegroeid tot een serieuze speler in de klasse van de SUV’s. De Hyundai Tucson is sinds zijn lancering in 2015 de snelst verkopende SUV van Hyundai in Europa, met meer dan 200.000 verkochte units. Het SUV-gamma van Hyundai in België bestaat momenteel uit de Hyundai Santa Fe, de Hyundai Santa Fe 7-zitter en de Hyundai Tucson. De nieuwe Hyundai KONA, ook een échte SUV, vormt het nieuwste familielid en komt uit in het B-segment.

 

Met de KONA zet Hyundai de traditie voort om crossover- en SUV-modellen te vernoemen naar reisbestemmingen, zoals de Creta, Santa Fe, Tucson en Veracruz. De naam KONA is afgeleid van het Kona-district op Hawaii en weerspiegelt het unieke karakter van het eiland en de energieke levensstijl van de eilanderbewoners.

Afmetingen

De nieuwe Hyundai KONA is 4.165 mm lang, 1.800 mm breed en 1.550 mm hoog. De wielbasis bedraagt 2.600 mm. Hij wordt leverbaar met keuze uit 18-inch lichtmetalen wielen (bandenmaat: 235/45 R18), 17-inch lichtmetalen wielen (bandenmaat: 215/55 R17) en lichtmetalen of stalen 16-inch wielen (bandenmaat: 205/60 R16).

 

Ondanks zijn geheel eigen styling is de KONA direct herkenbaar als een Hyundai door de opvallende Cascade-grille. Uniek zijn de twin-koplampen die de KONA een extra krachtige uitstraling geven. De LED-dagrijverlichting is boven de LED-koplampen geplaatst, waardoor het front extra krachtig, progressief, slank en scherp oogt. Mat zilverkleurige accenten – gebruikt rond de mistlampen voor, de lage luchtinlaten en de skidplate achter – benadrukken het stoere karakter van de Hyundai KONA.

 

Twintig kleurcombinaties

Een tweekleurig dak en de keuze uit tien onderscheidende exterieurkleuren maken de KONA nog unieker. Het dak is leverbaar in de kleur Phantom Black of Dark Knight (donkergrijs). Voor het exterieur zijn de kleuren Phantom Black, Chalk White, Lake Silver, Dark Knight, Pulse Red, Tangerine Comet, Acid Yellow, Blue Lagoon, Ceramic Blue en Velvet Dune (lichtgrijs) leverbaar. In totaal levert dat zo’n twintig verschillende kleurcombinaties op.

Opvallend interieur

Het opvallende exterieurdesign wordt voortgezet in het interieur, waar Hyundai hoogwaardige en kleurrijke materialen heeft gebruikt voor de afwerking. Het instrumentenpaneel bevat hoogglans zwarte componenten. Dankzij diverse kleurenthema’s kunnen klanten een geheel eigen stijl kiezen. Er is keuze uit de thema’s Orange, Lime en Red. Deze kleuren komen terug rond de luchtroosters, de schakelpook, de sierring rond de startknop en de stiksels op stoelen en stuurwiel. Standaard levert Hyundai zwarte hemelbekleding. Voor de thema’s Lime en Red zijn ook gekleurde veiligheidsgordels leverbaar, evenals in hoogglans zwarte uitgevoerde deurhandgrepen en stuurwielspaken.

Diverse bedieningsknoppen zijn ondergebracht in de middenconsole en simpel te bedienen zodat de bestuurder zich maximaal op de weg kan concentreren. In de nieuwe Hyundai KONA is dat laatste nog eenvoudiger dankzij de nieuwe head-up display. Deze toont de belangrijkste rij-informatie in het gezichtsveld van de bestuurder, waaronder informatie over snelheid, navigatie, radio en de input van veiligheidssystemen als Autonomous Emergency Braking, Lane Keep Assist System en Blind Spot Detection System. De head-up display – met bovendien de beste afleesbaarheid in het segment dankzij een ultrascherpe weergave – is te (de)activeren met een druk op de knop achter het stuurwiel. De hoek en hoogte van de display zijn instelbaar en als de display niet wordt gebruikt, klapt deze automatisch in.

 

Stuurwielverwarming is optioneel verkrijgbaar en geleverd met de handige smart key kan de Hyundai KONA gestart worden met een simpele druk op de startknop. Naar wens levert Hyundai 8-voudig elektronisch verstelbare voorstoelen met ventilatiefunctie.

 

Maximale (opberg)ruimte

De nieuwe Hyundai KONA biedt maximale ruimte voor zijn inzittenden en hun bagage. Handige opbergvakken en 1,5-liter flesvakken verhogen het gebruiksgemak. De nieuwe KONA biedt riante beenruimte aan de inzittenden voorin (1.054 mm) en achterin (880 mm). De bagageruimte bedraagt 361 liter en is verder te vergroten dankzij de in delen neerklapbare achterbank (60:40). De hoge zitpositie zorgt ervoor dat alle inzittenden maximaal zicht hebben op wat buiten de auto plaatsvindt.

Connectiviteit

Hyundai biedt keuze uit in totaal drie infotainmentsystemen voor de KONA. Het standaard audiosysteem heeft een 5-inch LCD-touchscreen en is voorzien van een radio, Bluetooth-connectiviteit én een USB-poort. De tweede is het Display Audio-systeem met 7-inch LCD-touchscreen én geïntegreerde achteruitrijcamera met dynamische hulplijnen. Met dit systeem kunnen inzittenden via Apple CarPlay of Android Auto eenvoudig de content van hun smartphone tonen op de 7-inch display. En navigatie-apps op de smartphones gebruiken, maar ook bellen, berichten dicteren of luisteren naar favoriete muziek. Top-of-the-range is de 8-inch touchscreen met geïntegreerd navigatiesysteem en geïntegreerde achteruitrijcamera met dynamische hulplijnen. Dit systeem integreert alle functies van de navigatie-, media- en connectiviteitsdiensten en ondersteunt tevens Apple CarPlay en Android Auto. Hyundai levert dit optionele navigatiesysteem standaard met een zevenjarig abonnement op LIVE Services, waardoor de bestuurder te allen tijde de beschikking heeft over informatie over weer, verkeer, snelheidscamera’s en points of interest.

 

Een inductielader voor draadloos opladen van smartphones is optioneel verkrijgbaar voor de KONA. De oplaadstatus van de smartphone is dan eenvoudig te zien met een indicatorlampje. Om er zeker van te zijn dat de smartphone niet wordt vergeten in de auto, toont de centrale display in het instrumentencluster een reminder na het uitzetten van de motor. Elke Hyundai KONA is standaard voorzien van een USB- en AUX-poort, evenals een 3,5-inch Mono TFT LCD-display die is geplaatst tussen de analoge meters. Een 4,2-inch TFT-kleurendisplay is optioneel.

 

Luisterplezier: Krell-audiosysteem

Luisteren naar muziek is in de nieuwe Hyundai KONA perfect mogelijk dankzij het nieuwe high-end audiosysteem van Krell, bestaande uit acht speakers (twee 20 mm tweeters, vier 160 mm woofers, één 100 mm centrale speaker en één 200 mm subwoofer) en een krachtige versterker (45 Watt per kanaal). Samen zorgt dit voor een uiterst rijke geluidservaring in de auto.

Efficiënte benzinemotoren

Direct tijdens de marktintroductie levert Hyundai de KONA met keuze uit twee krachtige en uiterst efficiënte turbobenzinemotoren. De eerste betreft de gedownsizede turbobenzinemotor 1.0 T-GDI met 88 kW (120 pk) en een koppel van 172 Nm. Deze motor is gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak en is alleen met voorwielaandrijving leverbaar (5,3 l/100 km, 119 g/km CO2 gecombineerd). De tweede turbobenzinemotor is de nieuw ontwikkelde 1.6 T-GDI met 130 kW (177 pk) en 265 Nm trekkracht, gekoppeld aan een door Hyundai zelf ontwikkelde zeventraps DCT-automaat met dubbele koppeling (7,3 l/100 km, 169 g/km CO2 gecombineerd). Met deze krachtbron én transmissie accelereert de KONA in slechts 7,9 seconden van 0 naar 100 km/u. De vierwielaandrijving op de 1.6 T-GDI-versie kan tot 50 procent van het koppel naar de achteras sturen voor maximale grip onder alle omstandigheden.

 

Zomer 2018: nieuwe dieselmotoren

In de zomer van 2018 introduceert Hyundai twee nieuwe generatie 1,6-liter turbodieselmotoren in de KONA, leverbaar met een handgeschakelde zesbak óf zeventraps DCT-automaat. De eerste heeft een vermogen van 85 kW (115 pk) en wordt gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak én voorwielaandrijving. De tweede en sterkste dieselvariant heeft een vermogen van 100 kW (136 pk) en maar liefst 320 Nm trekkracht. Hyundai koppelt deze dieselmotor aan de zeventraps DCT-automaat met naar keuze vóór- of vierwielaandrijving.

SUV met maximale wendbaarheid

De nieuwe Hyundai KONA zet volgende stappen op het gebied van rijcomfort en veiligheid, evenals op het gebied van rijdynamiek. De compacte SUV heeft een grondspeling van 170 mm, is zeer wendbaar en biedt volop rijplezier en precieze besturing aan SUV-kopers in het B-segment. Hyundai heeft veel zorg besteed aan het nieuwe wielophangingssysteem, bestaande uit McPherson-wielophanging vóór én – in het geval van een KONA met voorwielaandrijving – een gekoppelde torsieas achter. De versie met vierwielaandrijving is uitgerust met multilink-achterwielophanging voor extra stabiliteit, maar ook Advanced Traction Cornering Control. Dit systeem voorkomt onderstuur en maakt de auto nog wendbaarder in bochten. Een ultrastijve, lichtgewicht koets én een laag zwaartepunt verhogen het rijplezier nog verder.

 

Beste veiligheidsvoorzieningen in SUV B-segment

Hyundai maakt de beste technologie en de nieuwste actieve veiligheidsvoorzieningen voor iedereen toegankelijk in de nieuwe Hyundai KONA. Hij is namelijk standaard uitgerust met Lane Keeping Assist System en Driver Attention Alert. Systemen als Autonomous Emergency Braking met voetgangersherkenning, High Beam Assist, Blind Spot Detection en Rear Cross Traffic Alert zijn optioneel leverbaar.

 

De Autonomous Emergency Braking (AEB) in de Hyundai KONA maakt gebruik van camerasensoren en opereert in drie fases. Het systeem waarschuwt de bestuurder allereerst met een visueel en akoestisch signaal, daarna volgt indien nodig een subtiele remingreep. Indien noodzakelijk remt het systeem de auto maximaal af om de kans op schade te minimaliseren als een ongeval onvermijdelijk is. De geïntegreerde voetgangersherkenning gebruikt een frontradar en voorkomt of matigt de gevolgen van een aanrijding met een voetganger. Het systeem is actief bij snelheden van 8 km/u of hoger of wanneer een voetganger wordt waargenomen.

 

Lane Keeping Assist System (LKAS) – waarschuwt de bestuurder met een visueel en akoestisch signaal als de auto de rijstrook dreigt te verlaten. Het systeem is actief bij snelheden boven de 60 km/u en grijpt indien nodig zelf in met een subtiele stuurcorrectie (standaard op KONA).

 

Driver Attention Alert (DAA) – waarschuwt de bestuurder wanneer hij tekenen van vermoeidheid toont om zo een potentieel ongeluk te voorkomen. Het systeem kijkt naar het rijpatroon van de bestuurder om tekenen van afleiding of vermoeidheid te herkennen (standaard op KONA).

 

High Beam Assist (HBA) – schakelt automatisch grootlicht in wanneer dat kan en uit wanneer dat noodzakelijk is. HBA kan naderende voertuigen en voertuigen die vóór de Hyundai KONA in dezelfde rijstrook rijden detecteren en de verlichting zelf aanpassen. Zo wordt voorkomen dat medeweggebruikers worden verblind.

 

Blind Spot Detection (BSD) met Lane Change Assist – houdt een oog op de dode hoeken en geeft, indien een andere auto wordt opgemerkt, een visueel signaal in de buitenspiegels.

 

Rear Cross Traffic Alert (RCTA) – waarschuwt bij achteruitrijden voor kruisend verkeer achter de auto. De radar scant een gebied van 180 graden achter de auto. Het systeem geeft een visueel en akoestisch signaal als een voertuig wordt opgemerkt.

 

Uiteraard ontbreken diverse airbags niet: de nieuwe Hyundai KONA is uitgerust met een knie-airbag voor de bestuurder, twee airbags voorin, twee zij-airbags en twee gordijnairbags die zowel de inzittenden voorin als achterin beschermen.

> Achterkleinzoon van Ernest Shackleton wordt eerste om met een wagen over Antartica te rijden.

Donderdag, 20 april 2017

> Incl 38 beelden + video!

• Patrick Bergel, achterkleinzoon van Ernest Shackleton, voltooit wat zijn overgrootvader meer dan 100 jaar geleden begon door het oversteken van het koudste & droogste continent op Aarde met een wagen

 

• De 30-daagse expeditie in samenwerking met Hyundai Motor werd uitgevoerd in een 2.2 liter diesel Hyundai Santa Fe met beperkte wijzigingen

De achterkleinzoon van de legendarische explorer Sir Ernest Shackleton, Patrick Bergel heeft geschiedenis geschreven door als  eerste Antartica te doorkruisen met een wagen. De route van de 30-dagen - gereden in een Hyundai Santa Fe - doorkruist het continent van Union Camp naar McMurdo en terug, een voltooiing van de reis die Shackleton meer dan 100 jaar geleden ondernam.

 

Patrick stond samen met zijn klein team klaar voor een een tocht van bijna 5.800 km op ijzig terrein en dit in bittere condities voor een expeditie van 30 dagen. Niet alleen hadden ze extreme afstanden te trotseren bij temperaturen tot minus 28 graden Celsius, maar men moest ook nieuwe paden uitstippelen op drijvende ijskappen waar nog nooit eerder een voertuig op gereden had, waardoor de uitdaging uiteraard alleen maar groter werd.

Bergel, die normaal gesproken werkt als technologie-ondernemer, zei: "Ik ben geen poolreiziger, ik ben een huisman. Dus het was een grote culturele verschuiving – en het was best wel een uitdaging om dit als eerste te doen. Naar de Zuidpool geraken was een bijzonder moment. Het feit dat mijn grootvader meerdere pogingen heeft ondernomen om hier naar toe te komen, ik voelde toch een echte connectie.”

 

"Wat we gerealiseerd hebben is amper een fractie van wat zij doorstaan hebben. Zoals u weet valt dit niet te vergelijken als we spreken over d moderne voorzieningen die wij voorhanden hadden.  Maar het was een geweldige reis, en toch een verbazingwekkende prestatie."

 

Patrick Bergel

De expeditie werd geïnspireerd door Shackleton heroïsche Trans-Antarctische reis van 1914-17, verslagen op de Pool door Roald Amundsen, probeerde hij om als  eerste het continent over te steken. Zijn schip zonk in het pakijs, maar de heldhaftige ontdekkingsreiziger en vijf mannen zeilden 800 mijl over een open stormachtige zee naar Zuid-Georgië, van waaruit een succesvolle redding kon worden gelanceerd.

 

Het was Shackleton’s enorme uithoudingsvermogen dat Hyundai Motor inspireerde om Antarctica te bezoeken, en hiervoor beroep te doen op een lid van de  Shackleton-familie om dit avontuur te voltooien, wat meer dan 100 jaar geleden was begonnen.

Scott Noh, hoofd van de overzeese Marketing Group, Hyundai Motor Company zei: "Wij waren op de hoogte van Sir Ernest Shackleton zijn verhaal en voelden als een bedrijf een resonantie met zijn moed en baanbrekende geest. Met deze film wil Hyundai Motor dit verleden eren, en samen met Patrick, zijn achterkleinzoon, de droom om Antarctica te overbruggen realiseren - net honderd jaar later."

 

Originele voorwerpen van die expeditie waren te kwetsbaar en kostbaar om te worden gebruikt door de Bergel op deze expeditie - dus koos hij voor een veel modernere oplossing.

"Er was een kompas maar jammer genoeg niet te verzekeren en de eerste edities, memoires enzovoort waren niet erg Antarctica-vriendelijk," zei hij. "Dus ik nam de dagboeken met me mee ... op een tablet! Ze waren fascinerend en kregen hierdoor zoveel meer betekenis dan dat ik ze gewoon in Londen had gelezen.”

 

De ploeg reisde van de Union gletsjer naar de Zuidpool, daarna volgde de Leverett-gletsjer en de Trans-Antarctische bergen, langs de rokende vulkaan Mount Erebus, het Ross-ijsplateau en vervolgens McMurdo. Bergel voegde toe: "Sommige delen waren ongelooflijk mooi en slechts een paar dozijn mensen hebben al het geluk gehad de Trans-Antarctische bergen te zien te krijgen. Dat was het punt waar nog nooit iemand in een voertuig op wieln was naartoe geweest. Mijn overgrootvader was de eerste om de Erebus te beklimmen , waarvan ik foto's heb gezien toen ik nog een kind was. Het is vrij spectaculair, met rookpluimen, en het was heel bijzonder om net op die plaats te rijden."

De reis was zorgvuldig uitgezet op GPS en locaties van potentiële gevarenzones werden voor vertrek in gedetailleerde vergaderingen met deskundigen op Union besproken, maar eens onderweg waren er nog heel wat valkuilen.

 

"Wanneer je op een totaal wit oppervlakt rijdt begin je al snel te hallucineren, dingen te zien die er niet zijn." zei Bergel. "Onze hersenen waren vaak verward en lieten ons geloven bergop te rijden in plaats van naar beneden. In één gebied, een gigantische gletsjerspleet veld, moesten we de voertuigen aan mekaar vastmaken met touwen om ervoor te zorgen dat als er één zou wegzinken deze door anderen kon worden gered. We hadden zo’n eng moment - maar we zijn erin geslaagd daar goed uit te komen."

Eén van Antarctica’s meest ervaren mobiele deskundigen, Gisli Jónsson van Arctic Trucks, werd belast met de voorbereiding van het voertuig vóór dit avontuur en leidde de expeditie naar de Antarctische wateren. "Mensen die een heleboel ervaring hebben op Antarctica weten wat het doet met voertuigen: in principe valt alles uit mekaar," zei expeditieleider Jónsson. " Zelfs de grote machines barsten, breken en vallen uit mekaar. Dit was de eerste keer dat deze volledige oversteek werd geprobeerd, laat staan heen en weer. Veel mensen dachten dat we het nooit zouden halen en toen we terug kwamen kon niemand geloven dat we het wel degelijk gehaald hebben!"

VIDEO:

> Neuville test Hyundai's eerst high-performance-model, de Hyundai i30 N, in Zweden. (+video)

Woensdag, 22 maart 2017

Hyundai voert wintertests uit met zijn eerste high-performance-model, de i30 N. Die wordt in de tweede helft van 2017 in heel Europa op de markt gebracht als het derde lid van de i30-familie, na de vijfdeursversie (gelanceerd in januari) en de i30 Wagon, die in maart op het autosalon van Genève debuteerde. Hyundai's eerste N-model combineert ervaring uit de autosport met de ontwikkeling van een high-performance-productiemodel, voor maximaal rijplezier op de weg en op het circuit in een toegankelijk, maar zeer snel formaat.

 

Tijdens de recente wintertests in Zweden voelde Thierry Neuville, World Rally Championship-coureur van Hyundai Motorsport, de auto aan de tand op een bevroren meer om een indruk te krijgen van zijn prestaties en om feedback te kunnen geven aan de ingenieurs met het oog op verbetere verbeteringen tijdens het ontwikkelingsproces. Zijn ervaringen en feedback werden vastgelegd in een filmpje, dat nu door alle fans kan worden bekeken.

 

"Zo veel mensen hebben naar deze auto uitgekeken, dus het is een waar plezier voor mij om hem te mogen testen," zei Thierry Neuville. "De ingenieurs hebben fantastisch werk geleverd met de versnellingsbak en het differentieel. Er was veel trekkracht en een uitstekende stabiliteit in deze gladde testomstandigheden. En hij is erg gemakkelijk in de hand te houden. Een normale bestuurder zou hier sensaties moeten vinden die vergelijkbaar zijn met die van een racewagen."

 

Hyundai voert wintertests uit in het Zweedse Arjeplog om de dynamische systemen van de auto te ontwikkelen en af te stellen. De elektronische stabiliteitscontrole, het sperdifferentieel, de besturing, de schokdempers, de ophanging en de banden worden allemaal onder extreme weersomstandigheden getest, met temperaturen tot 30 graden Celsius onder het vriespunt.

 

Alexander Eichler, hoofd van de test- en ontwikkelingsafdeling voor high-performance-modellen in het technisch centrum van Hyundai Motor Europe, omschrijft de doelstellingen voor de i30 N als volgt: "Onze belangrijkste bedoeling is rijplezier garanderen. Het N-logo symboliseert een chicane en maakt aldus allusie op dit aspect: een levendige auto die plezierig rijdt."

> Hyundai Motor onthult volgende generatie Fuel Cell Concept op het autosalon van Genève.

Zondag, 12 maart 2017

Hyundai Motor heeft op het Salon van Genève zijn futuristische FE Fuel Cell Concept onthuld die vooruitkijkt naar de volgende generatie waterstofauto’s. Het bedrijf heeft zichzelf al gevestigd als de wereldwijde leider voor waterstofaandrijving en bevestigt op de Geneva Motor Show 2017 zijn toewijding aan de verdere ontwikkeling van brandstofcelauto’s. De FE Fuel Cell Concept vertegenwoordigt de volgende stap van Hyundai Motor naar zijn ultieme ambitie naar een uitstootvrije waterstofmaatschappij.

 

Begin 2017 op het Davos World Economic Forum nam Hyundai deel aan de opstart van de Hydrogen Council (Waterstofraad), een wereldwijd initiatief om de ontwikkeling en marktintroductie te promoten van brandstofcelauto’s als een alternatief voor voertuigen op fossiele brandstoffen. Die stap komt er na twee decennia te hebben gewerkt in de voorhoede van de ontwikkeling van waterstofvoertuigen. Heel recent nog uitte zich dat in de ix35 Fuel Cell (Tucson Fuel Cell op sommige markten), die in 2013 het eerste seriegebouwde waterstofvoertuig ter wereld werd en die vandaag in 17 landen van de wereld verkrijgbaar is.

 

Woong Chul Yang, Vice Chairman van Hyundai Motor Company, zei:

 

   “Hyundai Motor heeft een geschiedenis in het maken van innovatieve, brandstofefficiënte voertuigen die de ecologische vooruitgang van de auto-industrie voortstuwen. Onze FE Fuel Cell Concept is een belangrijke evolutie in onze pioniersrol in waterstof en hij brengt ons dichter bij onze visie van een ‘waterstofmaatschappij’, waar transport schoon en efficiënt is en het leven van onze klanten verbetert”.

 

De FE Fuel Cell Concept zet Hyundai Motor’s toewijding aan de ontwikkeling van brandstofcelvoertuigen verder en vormt een onderdeel van het ecowagenprogramma van het bedrijf, dat tegen 2020 nog 14 nieuwe modellen met een ecologische roeping zal voortbrengen. Dit programma wordt aangevuurd door een groeiende wereldwijde vraag naar brandstofefficiënte, ecologische voertuigen en bouwt verder op het voorbeeld dat is gezet door IONIQ, de eerste auto die drie verschillende geheel of gedeeltelijk elektrische aandrijflijnen aanbiedt in één koetswerk.

 

De vloeiende vorm van de FE Fuel Cell Concept is geïnspireerd op de natuur en het water – de enige uitstoot van de auto – en zijn zuivere, rustige design benadrukt zijn niet-vervuilende aard. Over de hele auto volgt de vorm de functie om een minimalistische stijl te bereiken. Een voorbeeld van die aanpak komt van de opmerkelijk stijlvolle kofferspoiler en de geïntegreerde ventilatieroosters, die aerodynamische efficiëntie bieden door intelligent ingenieurswerk.

 

De naam van de conceptcar ‘FE’ staat voor Future Eco en weerspiegelt de innovatieve nieuwe technologieën die de milieuvriendelijke aard van de auto aanvullen – een erkenning van zijn unieke brandstof. Een van de meest opmerkelijke kenmerken van de nieuwe conceptcar is zijn interne luchtbevochtiger. Die hergebruikt het water dat door de schone brandstofcel van de auto wordt uitgestoten om een meer comfortabele omgeving te creëren in het interieur.

 

De FE Concept is een uitstalraam voor Hyundai Motor’s vierde generatie brandstofceltechnologie, die het resultaat is van onderzoek, ontwikkeling en evaluatieprogramma’s in het echte leven over de hele wereld. In vergelijking met de huidige generatie die in de Tucson/ix35 Fuel Cell wordt gebruikt, is de nieuwe technologie 20 procent lichter en haalt ze een 10 procent grotere efficiëntie. Bovendien wordt de energiedichtheid van de brandstofcel met 30 procent verhoogd, zodat het rijbereik van de auto gevoelig toeneemt.

 

Een andere bevestiging van de ecologische merites van dit model en van de nadruk op de klantervaring komt van de draagbare batterijen van de FE Concept, die worden opgeladen door de energieproductie van de auto en die allerlei toestellen van de passagiers van stroom voorzien. In de koffer is een bergruimte met laadmogelijkheid geïntegreerd voor een elektrische scooter, waarmee Hyundai Motor aantoont dat het werkt aan mobiliteitsoplossingen voor de toekomstige manier van leven.

 

De nieuwe conceptcar is niet alleen erg knap en innovatief, hij is ook bijzonder performant. De auto is ontwikkeld om meer dan 800 kilometer te kunnen rijden voor hij moet tanken, waarmee hij tegemoet komt aan de huidige beperkte waterstofinfrastructuur. Bepaalde elementen van de FE Fuel Cell Concept zullen we terugzien in een brandstofcel-SUV die in 2018 op de markt komt, die vooruitstrevende ‘Hyundai Smart Sense’-rijhulpsystemen zal bieden, naast een groot rijbereik op waterstof.

> Nieuwe generatie Hyundai i30 Wagon: elegantie ontmoet veelzijdigheid.

Donderdag, 23 februari 2017

Na de succesvolle introductie van de volledig nieuwe Hyundai i30 hatchback maakt Hyundai zich op voor de presentatie van de Hyundai i30 wagon tijdens de Autosalon van Geneve (9 tot en met 19 maart). Het nieuwste lid van de Hyundai i30-familie houdt het tijdloze design van de vijfdeurs hatchback, maar voegt hier elegantie en een flinke dosis veelzijdigheid aan toe.

 

 

‘Ontworpen, ontwikkeld, getest en gebouwd in Europa. De nieuwe generatie Hyundai i30 is doordrenkt met Europees Hyundai-DNA’, zegt Thomas A. Schmid, Chief Operating Officer bij Hyundai Motor Europe. ‘De Hyundai i30 is ontworpen als de nieuwe auto voor iedereen. Het is meer dan een model, het is een familie van auto’s, bestaande uit vier carrosserietypes met unieke karakters die stuk voor stuk over tijdloos design beschikken. Met de nieuwe Hyundai i30 Wagon introduceren we de tweede carrosserievariant en bieden we elegantie en veelzijdigheid voor iedereen.’

 

‘De nieuwe generatie Hyundai i30 Wagon spreekt de taal van de Hyundai i30-familie als het gaat om design. De auto heeft ook het nieuwe gezicht van Hyundai in de vorm van de Cascade-grille’, zegt Thomas Bürkle, Chief Designer van Hyundai Design Centre Europe. ‘De aflopende daklijn en dynamische proporties geven de Hyundai i30 Wagon een haast coupéachtig silhouet. Het slanke en dynamische profiel wordt verder benadrukt door rijkelijk met chroom afgewerkte raamlijsten.’

 

De nieuwe Hyundai i30 Wagon maakt een visueel sterke indruk, dankzij de combinatie van Full LED-koplampen met drie projectoren en de verticale LED-dagrijverlichting.

 

Hoog niveau van veelzijdigheid, een van de grootste bagageruimtes in C-segment

 

Het slanke design van de Hyundai i30 Wagon heeft geen nadelige gevolgen voor de bagageruimte. Sterker nog: de bagageruimte is met 602 liter (VDA 211) en 1.650 liter (VDA 214) met neergeklapte achterbank zelfs een van de grootste in het C-segment. De veelzijdigheid wordt verder benadrukt door extra opbergvakken onder de laadvloer. Ter vergelijking zijn voorganger zijn voorganger biedt 528 literbagageruimte en 1.642 liter met de achterbank neergeklapt.

 

De lengte van de Hyundai i30 Wagon bedraagt 4.585 mm en de hoogte 1.465 mm (1.475 mm met dakrek). De breedte komt uit op 1.795 mm en de wielbasis is met 2.650 mm. Daarmee is de Wagon 149 mm langer 40 mm breder dan de hatchback, terwijl de wielbasis gelijk is gebleven. Ter vergelijking met zijn voorganger is de nieuwe Hyundai i30 Wagon 4 mm langer, 55 mm breder en 15 mm lager.

 

Beste veiligheidsvoorzieningen in C-segment

 

Hyundai maakt de beste technologie, de nieuwste actieve veiligheidsvoorzieningen en de beste connectiviteitssystemen voor iedereen toegankelijk in de nieuwe Hyundai i30 Wagon. De auto is standaard uitgerust met Autonomous Emergency Braking, Driver Attention Alert, High Beam Assist en Lane Keeping Assist System.

 

Het Autonomous Emergency Braking (AEB) in de Hyundai i30 Wagon maakt gebruik van camerasensoren en opereert in drie fases. Het systeem waarschuwt de bestuurder allereerst met een visueel en akoestisch signaal, daarna volgt indien nodig een subtiele remingreep. Indien noodzakelijk remt het systeem de auto maximaal af om de kans op schade te minimaliseren als een ongeval onvermijdelijk is. De optionele voetgangersherkenning gebruikt een frontradar en voorkomt of matigt de gevolgen van een aanrijding van een voetganger.

 

Driver Attention Alert (DAA) waarschuwt de bestuurder wanneer hij tekenen van vermoeidheid toont om zo een potentieel ongeluk te voorkomen. Het systeem kijkt naar het rijpatroon van de bestuurder om tekenen van afleiding of vermoeidheid te herkennen.

 

Advanced Smart Cruise Control (ASCC) regelt de snelheid en houdt een constante snelheid tot de voorganger. Het systeem accelereert en remt automatisch tot een snelheid van 180 km/u. Wanneer het verkeer niet beweegt, bedient het systeem de rem tot de auto volledig stilstaat. Zodra het verkeer weer begint met rijden, accelereert de auto weer vanzelf.

 

Blind Spot Detection (BSD) met Lane Change Assist houdt een oog op de dode hoeken en geeft, indien een andere auto wordt opgemerkt, een visueel signaal in de zijspiegels.

 

Rear Cross Traffic Alert (RCTA) waarschuwt bij achteruitrijden voor kruisend verkeer achter de auto. Het systeem geeft een visueel en akoestisch signaal als een voertuig wordt opgemerkt.

 

Lane Keeping Assist System (LKAS) waarschuwt de bestuurder met een visueel en akoestisch signaal als de auto de rijstrook dreigt te verlaten. Het systeem is actief bij snelheden boven de 60 km/u en grijpt indien nodig zelf in met een subtiele stuurcorrectie.

 

Speed Limit Information Function (SLIF) herkent snelheidsborden en geeft op zowel het navigatiescherm als het TFT-scherm in het instrumentencluster de geldende snelheidslimiet weer.

 

High Beam Assist (HBA) schakelt automatisch grootlicht in wanneer dat kan en uit wanneer dat noodzakelijk is. HBA kan naderende voertuigen en voertuigen die voor de Hyundai i30 in dezelfde rijstrook rijden detecteren en de verlichting zelf aanpassen. Zo wordt voorkomen dat medeweggebruikers worden verblind.

 

Slim en connected

De Hyundai i30 Wagon biedt klanten een ruim en elegant interieur. Verchroomde afwerkingslijsten en hoogwaardige materialen benadrukken de verfijnde sfeer. De horizontale indeling van het dashboard is gericht op een intuïtieve bediening. Via de optionele, ‘zwevende’ 8-inch touchscreen zijn alle navigatie-, connectiviteits- en mediafuncties te bedienen zonder dat de bestuurder zijn ogen van de weg hoeft te nemen. Het infotainmentsysteem ondersteunt Apple CarPlay, Android Auto en LIVE Services. Een draadloos inductielaadsysteem voor smartphones is optioneel leverbaar. Er is keuze uit twee audio-installaties, waaronder het premium audiosysteem met 5-inch LCD-scherm, Bluetooth-connectiviteit, My Music-functionaliteit en geïntegreerde achteruitrijdcamera.

 

Dynamische en efficiënte aandrijflijnen

De motorenline-up van de nieuwe Hyundai i30 Wagon bestaat uit compacte maar bovenal krachtige en efficiënte turbomotoren met een alerte gasrespons (voorlopig gecombineerd brandstofverbruik 5,8-3,6 l/100 km, CO2-uitstoot 135-95 g/km – onder voorbehoud van wijzigingen). Er is keuze uit twee benzinemotoren en een dieselmotor. Het benzinegamma bestaat uit een driecilinder 1.0 T-GDI met een vermogen van 88 kW (120 pk) en 170 Nm koppel gevolgd door de nieuwe viercilinder 1.4 T-GDI-motor met 103 kW (140 pk) en een koppel van 242 Nm. Dieselen kan met een efficiënte viercilinder 1.6 CRDi met 81 kW (110 pk) en een koppel van 280 Nm.

 

Dynamische rijeigenschappen

Om de dynamische rijeigenschappen van de nieuwe Hyundai i30 naar een hoger niveau te tillen, hebben de technici van het Hyundai Motor Europe Technical Centre in Duitsland de auto’s aan uiterst zware tests onderworpen door heel Europa en op de beroemde Nürburgring Nordschleife. De carrosserie is lichter én sterker dankzij de toepassing van geavanceerd extra sterk staal in 53 procent van de carrosseriestructuur. Die is 28 kilogram lichter dan die van zijn voorganger en 22 procent stijver. De besturing is 10 procent directer dan voorheen en het nieuw ontwikkelde chassis betekent dat de bestuurder kan genieten van zowel dynamisch als comfortabel rijden.

Gebouwd in Europa

De derde generatie Hyundai i30 is ontworpen in Hyundai Motor Europa Technical Centre in Rüsselsheim, gebouwd in het Tsjechische Nošovice en getest op de Nürburgring. De auto profiteert daarmee van de infrastructuur die Hyundai in de afgelopen 25 jaar heeft opgebouwd in Europa. De nieuwe Hyundai i30 heeft als doel het succes van de twee vorige i30-generaties, waarvan Hyundai sinds 2008 al meer dan 800.000 auto’s heeft verkocht, te evenaren. Vanaf 1 juli 2017 staat de nieuwe Hyundai i30 Wagon bij de Hyundai-dealer.

> Hyundai lanceert de nieuwe i30 in aantrekkelijke lanceringsedities. (+video)

Maandag, 23 januari 2017

De nieuwe Hyundai i30 wordt in eerste instantie gelanceerd in 2 speciale lanceringsedities die meteen erg royaal zijn uitgerust. De volledige line-up, inclusief de basisversies, zal pas binnen enkele weken gekend zijn.

 

Lanceringsedities in combinatie met alle motoren

 

De 2 speciale lanceringsedities omvatten meteen alle mogelijke motoren die de nieuwe i30 te bieden heeft. Zo ook de gloednieuwe 1.4 T-GDi en de 1.0 T-GDi driecilinder (die in de nieuwe i20 zijn intrede deed). De gekende 7-DCT automatische versnellingsbak met dubbele koppeling wordt ook meteen in het aanbod opgenomen. Dat maakt dat de klant momenteel al kan kiezen uit 7 verschillende combinaties. Het finale en volledige i30-gamma zal uiteraard meer mogelijkheden bieden.

 

Het lanceringsaanbod ziet er als volgt uit:

 

New i30 Launch Edition 1.0 T-GDi 6MT 120pk

 

New i30 Launch Edition 1.6 CRDi 6MT 110pk

 

New i30 Launch Edition 1.6 CRDi 7-DCT 110pk

 

New i30 Luxury Launch Edition 1.4 T-GDi 6MT 140pk

 

New i30 Luxury Launch Edition 1.4 T-GDi 7-DCT 140pk

 

New i30 Luxury Launch Edition 1.6 CRDi 6MT 136pk

 

New i30 Luxury Launch Edition 1.6 CRDi 7-DCT 136pk

 

Veiligheid en gemoedsrust troef

 

De New i30 Launch Edition en Luxury Launch Edition pakken meteen uit met een uitgebreide uitrusting die vooral geënt is op comfort, gebruiksgemak en veiligheid. Daarnaast is ook het ongeëvenaarde Hyundai waarborgpakket met 5 jaar garantie zonder kilometerbeperking, gewoon standaard. Hieronder een greep uit de uitrusting van de Launch Editions.

 

New i30 LAUNCH EDITION

 

Exterieur

 

• Elektrisch inklapbare en verwarmde buitenspiegels

• LED-koplampen

• LED-dagrijverlichting

• Statische bochtenverlichting

• Automatische koplampen met grootlichtassistent

• Mistlichten vooraan

• Donker getinte ruiten achteraan

• Elektrische ruiten voor- en achteraan met auto up-down functie

• 16“ lichtmetalen velgen

 

Interieur

 

• Automatische airconditioning met 2 zones

• Cruise Control met snelheidsbegrenzer

• Navigatiesysteem met 8“ aanraakscherm en achteruitrijcamera

• Tom Tom Live Services - 7 jaar gratis

• Android Auto & Apple Car Play

• Boordcomputer met 3,5“ TFT scherm

• Bluetooth handsfreesysteem

• Lederen stuurwiel

 

Veiligheid, techniek & ecologie

 

• ABS

• Hill Start Assist

• Electronic Stability Control (ESC)

• Autonomous Emergency Braking (AEB)

• Lane Departure Warning System (LDWS)

• Lane Keeping Assist (rijstrookassistent)

• Driver Attention Alert (DAA) (waakzaamheidsassistent)

• Parkeersensoren achteraan

 

LUXURY LAUNCH EDITION (uitrusting bovenop Launch Edition)

 

Exterieur

 

• Elektrisch panoramisch open dak met zonnescherm

• Achterlichten met LED technologie

• Omgevingsverlichting ingebouwd in buitenspiegels

• 17“ lichtmetalen velgen

• Regensensor

 

Interieur

 

• Automatisch dimmende binnenspiegel

• Smart Key

• Verwarmd stuurwiel

• Verwarmde zetels vooraan

• Zetelbekleding in leder

• Smart Cruise Control (enkel in combinatie met 7-DCT automaat)

• Supervision boordcomputer met 4,2“ TFT kleurenscherm

• Draadloos laadsysteem voor GSM

 

Veiligheid, techniek & ecologie

 

• Autonomous Emergency Braking met voetgangersherkenning

• Parkeersensoren vooraan

• Elektronische handrem

• Speed Limit Information Function (SLIF) (Verkeersborden herkenning)

• Blind Spot Detection System

• Rear Cross Traffic Alert

 

Kleurrijk bestaan

 

De nieuwe i30 krijgt een uitgebreid kleurenpalet waarbij de klant kan kiezen uit maar liefst 11 verschillende kleuren. 5 daarvan zijn nieuw voor het i30-gamma. Binnenin is er keuze uit een volledig zwart interieur, of een combinatie van zwart en grijs.

 

De lanceringsedities van de nieuwe i30 zijn onmiddellijk leverbaar.

> Salon van Brussel 2017.

Vrijdag, 30 december 2016

Meer dan ooit is Hyundai van alle markten thuis – en dat laat het grootste Aziatische merk in België duidelijk zien op het komende autosalon van Brussel. Van de net opgefriste stadswagen i10 over de derde generatie van de i30 en de revolutionaire Ioniq Electric of Hybrid tot de indrukwekkende bestelwagen H350: nooit eerder was het Hyundai-gamma zo uitgebreid en zo up-to-date. Met zijn succesvolle WRC-activiteiten spreekt het merk dan weer volop tot de emoties, en zeker die van het Belgische publiek.

 

Hyundai is al lang geen outsider meer. Het bescheiden merk dat amper een decennium geleden niet in de top tien opdook, is anno 2016 uitgegroeid tot een speler die meer dan 4% marktaandeel inpalmt op de Belgische markt – een vooruitgang van ruim 12 % ten opzichte van 2015. Deze indrukwekkende groei wordt gestuwd door een gamma dat alsmaar breder wordt en intussen zowat alle segmenten bestrijkt. Voor Brussel heeft Hyundai twee Belgische premières en zelfs een Wereldpremière in petto.

 

Daarnaast beklemtoont het merk zijn voortrekkersrol als fabrikant van duurzame auto’s aan de hand van een centrale ecozone op de stand. Daarin stelt Hyundai zich in een groen daglicht aan de hand van de Ioniq, de eerste auto ter wereld die de keuze biedt uit drie ‘geëlektrificeerde’ krachtbronnen. Als reactiepeiler staat er ook een opengesneden H350 Fuel Cell Concept op de stand, waarvan de vooruitstrevende brandstofceltechnologie van naderbij bestudeerd kan worden door de nieuwsgierige bezoeker.

 

Wereldpremière

H350 6-seater - dubbele cabine

 

De reguliere versies van de grote bestelwagen H350 zullen ongetwijfeld evenveel aandacht trekken, zeker nu hij beschikbaar is als zeszitter (dubbele cabine) en als dusdanig een heuse Wereldprimeur vormt. Ander belangrijk nieuws is dat de H350, die zwaar inzet op kwaliteit, betrouwbaarheid en value-for-money, voortaan helemaal Euro 6 is – zowel de bestelwagenversies met korte (L2, 3435 mm) of lange wielbasis (L3, 3670 mm), als de busvariant.

 

Zijn 2,5 liter grote turbodieselmotor, die verkrijgbaar is met 150 of 170 pk, werd nog verbeterd voor een grotere efficiëntie (SCR, oliepomp met variabele sturing), zodat hij tot 4,4% minder verbruikt. In combinatie met zijn handgeschakelde zesversnellingsbak en achterwielaandrijving levert de H350 een voor zijn klasse ongeziene rijdynamiek en efficiëntie. De standaard Active Eco Drive-modus maakt een verdere daling van het brandstofverbruik mogelijk door de motoreigenschappen aan te passen aan het actuele rijgedrag.

 

Nog een troef van formaat is het unieke garantieaanbod van de H350. Klanten hebben de keuze tussen drie jaar garantie zonder kilometerbeperking en vijf jaar garantie beperkt tot 200.000 kilometer. Hierdoor biedt Hyundai een oplossing voor verschillende behoeften. Of de klant nu pakjesdiensten verzorgt over lange afstanden of als lokale ondernemer vooral plaatselijk actief is, hij kan steeds de voor hem optimale waarborgkeuze maken.

 

CONCEPT CAR

H350 Fuel Cell (waterstof)

 

Hyundai Motor onthult de uitstootloze H350 Fuel Cell conceptcar op de Brussels Motor Show. Deze conceptuele aandrijfgroep toont het potentieel van Hyundai’s vooruitstrevende waterstof-brandstofceltechnologie in het segment van de lichte bedrijfsvoertuigen.

 

In tegenstelling tot bij een gewoon elektrisch voertuig, dat een aantal uren nodig heeft om op te laden, kan de 175 liter grote waterstoftank van deze H350 in minder dan vier minuten gevuld worden, wat vergelijkbaar is met de vultijd van een diesel- of benzinetank in een voertuig met een traditionele verbrandingsmotor. De H350 Fuel Cell heeft een rijbereik van 422 kilometer en stoot alleen water uit.

 

BELGISCHE PREMIERE

Nieuwe i30: een auto voor iedereen

 

Als een van de eerste Europese hoofdsteden krijgt Brussel ook de nieuwe Hyundai i30 te gast. Deze verenigt al het DNA van Hyundai en vertegenwoordigt alles waar het merk in Europa voor staat. Met de nieuwe i30-generatie wil Hyundai een antwoord bieden op de veranderende hedendaagse waarden en verwachtingen van klanten op het gebied van technologische oplossingen, individuele stijl en flexibiliteit.

 

De nieuwe i30 geeft zowel singles als gezinnen, jong en oud, heel wat waar voor hun geld. Hij vormt een doordachte keuze voor wie op zoek is naar een aantrekkelijk design, een efficiënt en dynamisch rijgedrag en een compleet veiligheidspakket. Zijn kwaliteitsniveau en betrouwbaarheid worden gegarandeerd door de unieke, toonaangevende constructeursgarantie van vijf jaar zonder kilometerbeperking.

 

Het motorgamma bestaat uit gedownsizede turboblokken die de efficiëntie en alertheid ten goede komen. Kopers krijgen de keuze uit drie benzines en een 1.6-turbodiesel, leverbaar in drie vermogensversies en met een CO2-uitstoot vanaf 89 g/km. De nieuwe i30-generatie kan ook als eerste Hyundai-model worden aangedreven door de nieuwe 1.4 T-GDi, een viercilinder-turbobenzinemotor met 140 pk.

 

Dat de nieuwe i30 een golf van vernieuwing inluidt, wordt ook geïllustreerd door zijn radiatorrooster. Dat kreeg de naam 'Cascading Grille' en vormt de hoeksteen van de nieuwe visuele identiteit van Hyundai. Het vond intussen ook zijn weg naar de gefacelifte i10 en zal de neus van de toekomstige Hyundai-modellen tooien.

 

BELGISCHE PREMIERE

Ioniq: dubbelster van de ecozone

 

Om de pioniersrol van Hyundai inzake e-mobility te onderstrepen krijgt de onlangs geïntroduceerde Ioniq een eigen zone op de stand. Ter herinnering: de Ioniq is ’s werelds eerste auto die de keuze biedt uit drie (deels) elektrische aandrijfgroepen en ‘low to zero emission’-mobiliteit toegankelijk maakt voor een breed publiek.

 

De eerste variant die op de markt kwam, de Ioniq Hybrid, zal in België ongetwijfeld het gros van de verkoop uitmaken. Met zijn hyperefficiënte 1.6 GDi-benzinemotor van 70 kW, een elektromotor van 32 kW en zestrapstransmissie met dubbele koppeling koppelt hij een zuinige werking (NEDC: 3,4l/100 km of 79 g CO2) aan heus rijplezier – in tegenstelling tot hybrides met enkelvoudige reductie.

 

De zuiver elektrisch aangedreven Ioniq Electric haalt zijn stroom dan weer uit een lithium-ionpolymeerbatterij van 28 kWh en raakt ruim 280 kilometer ver, terwijl hij slechts 11,5 kWh/100 km verbruikt. De elektromotor met een maximumvermogen van 88 kW (120 pk) levert een maximumkoppel van 295 Nm voor levendige acceleraties.

 

Alle varianten worden in België enkel geleverd als Premium-topversie, wat betekent dat ze prat kunnen gaan op de jongste connectiviteits- en veiligheidssystemen gecombineerd met alle comfortsnufjes die je van een full option D-segment auto mag verwachten. Het erg complete, toonaangevend waarborgpakket maakt het plaatje helemaal compleet.

 

De Ioniq Plug-in Hybrid is trouwens tegen de zomer verkrijgbaar. Tegen dan zal ook het Hyundai-dealernetwerk gestoffeerd zijn met de eerste van 85 publieke Eneco-laadpalen.

 

BELGISCHE PREMIERE

Gefacelifte i10: een nog betere allrounder

 

Voor modeljaar 2017 werd Hyundai’s populaire stadswagen i10 niet alleen opgewaardeerd met een frisse neus en nieuwe bekledingsmaterialen, hij pakt ook uit met geavanceerde voorzieningen die je normaal enkel in de hogere segmenten tegenkomt.

 

Inzake connectiviteit garanderen Apple CarPlay en Android Auto een naadloze integratie, veilige bediening en totale functionaliteit van mobiele telefoons. Om steeds up-to-date te blijven wordt het navigatiesysteem van de nieuwe i10 bovendien geleverd met zeven jaar gratis abonnement op de TomTom LIVE-services.

 

Op het gebied van veiligheid introduceert de nieuwe i10 twee geavanceerde nieuwigheden om ongevallen actief te vermijden door gebruik te maken van de nieuwe, multifunctionele camera: de botswaarschuwing 'Front Collision Warning System' (FCWS) en de rijstrookwaarschuwing 'Lane Departure Warning System' (LDWS).

 

Door technologie verder te democratiseren en een overtuigend totaalpakket aan te bieden belooft deze bestseller een mooi vervolg te breien aan zijn succesvolle carrière.

 

WRC 2017: Thierry Neuville en een gloednieuwe i20 Coupé WRC

 

Onze landgenoot en vicewereldkampioen WRC 2016 heeft zijn contract bij Hyundai Motorsport met twee jaar verlengd. Hij wordt opnieuw in goede banen geleid door corijder Nicolas Gilsoul. Dat is dus uitstekend nieuws voor de Belgische fans. Die zullen vanaf 2017 ongetwijfeld kunnen genieten van nog meer spektakel, omdat het nieuwe WRC-reglement lichtere, krachtigere en agressiever ogende auto’s toelaat.

 

Hyundai Motorsport was de eerste constructeur die zijn strijdros voor seizoen 2017 onthulde: de i20 Coupé. Die bouwt verder op de basis van de rallywagen die in 2016 deelnam en waarmee Hyundai de tweede positie behaalde in het constructeursklassement. Dankzij de nieuwe reglementering komt er voortaan 380 pk uit de drukgevoede 1.6. De vierwielaandrijving is gebleven. De nieuwe rallyauto heeft intussen al ruim 6.000 testkilometers op de teller staan en zal nog verder worden ontwikkeld in de aanloop naar de eerste rally van het nieuwe seizoen: die van Monte Carlo, waarvoor het startschot op 16 januari 2017 wordt gegeven.

 

Hyundai Motorsport zal voor seizoen 2017 overigens drie teams inzetten voor het constructeurskampioenschap. Die rijden allemaal onder de Hyundai Shell Mobis World Rally Team-vlag. Naast Thierry Neuville zullen ook Hayden Paddon en Dani Sordo de merkkleuren verdedigen.

> Hyundai Ioniq EV verkozen tot VAB-Gezinswagen van het Jaar 2017.

Vrijdag, 30 december 2016

Zowel de gezinnen als de professionele jury verkiezen unaniem de Ioniq Full Electric tot VAB-Gezinswagen van het Jaar in de categorie van de elektrische wagens.

 

Vrijdag 23 december 2016 — Naar goede gewoonte organiseert de mobiliteitsorganisatie VAB elk jaar de verkiezing van de VAB-Gezinswagen van het Jaar. In het licht van de actualiteit en de steeds groeiende interesse van het publiek in elektrische mobiliteit, staat de categorie van de elektrische gezinswagen welllicht het meest in de kijker.

 

Ioniq overtuigt pers en publiek

 

Niet minder dan 7 deelnemende voertuigen waren er in de categorie van de elektrische gezinswagens. Dat groeiende deelnemersveld is tekenend voor de evolutie binnen het segment. 80 gezinnen en 22 professionele autojournalisten konden alle deelnemende EV’s uitgebreid aan de tand voelen en beoordelen. Vaak merk je dan toch uiteenlopende meningen tussen de publieks- en persjury, maar in het geval van de Ioniq EV was het oordeel unaniem; beide jury’s plaatsten de elektrische nieuwkomer van Hyundai op het hoogste schavot.

 

Met een totaal van 180 punten laat de Ioniq EV zijn directe achtervolgers (Nissan Leaf met 152 punten en de VW Passat met 142 punten) ver achter zich. De opmerkingen die de organisatoren noteerden waren dan ook erg positief. De gezinnen vonden de Ioniq een mooi pakket: “Mooie, ruime en zeer goed uitgeruste wagen. Een eerlijke prijs en veel waar voor zijn geld.” Of: “Alle indrukken positief: design, rijcomfort, rijgedrag, genoeg plaats voor het gezin en dat aan een aangename prijs.”

 

De autojournalisten waren gelijkgestemd: “Betaalbaar, modern en praktisch. Uitstekend rijgedrag en comfortabel”. En: “Veel ruimte en betaalbaar met een keurige standaarduitrusting.” Of nog: “Zeer bruikbaar als gezinswagen. Ruim, goed uitgerust, neutraal rijgedrag.”

 

Tot 280 km autonomie

 

De Hyundai Ioniq is een heuse wereldpremière want het is de enige wagen ter wereld die in 3 verschillende aandrijfmodi beschikbaar is (hybride, plug-in hybride en full electric).

 

De volledig elektrische Ioniq heeft een 120 pk sterke elektromotor en een 28 kWu sterke batterij. De combinatie zorgt voor een theoretisch rijbereik tot 280 km, in de praktijk altijd ruim voldoende voor dagelijkse verplaatsingen. Hyundai heeft trouwens een samenwerking met de groenestroomleverancier Eneco, waardoor klanten kunnen rekenen op een volledig groene mobiliteit.

 

Elke Ioniq, dus ook de volledig elektrische versie, biedt bijzonder veel waar voor z’n geld. In Premium-uitvoering kost het model 34.999 € BTW inclusief (in Vlaanderen geniet de klant momenteel ook van een premie van 4.500 € bij aankoop van een Ioniq EV). De Premium-trim biedt een uiterst complete uitrusting waarbij een bijzondere aandacht is gegaan naar de veiligheidsuitrusting en het gebruikscomfort. Zo is bijvoorbeeld een navigatiesysteem, xenonlichten en een adaptieve cruise control standaard op elke Ioniq EV.

 

Verder komt elke Ioniq EV ook met 3 jaar gratis onderhoud, 5 jaar totale waarborg zonder km-beperking en 8 jaar garantie op de batterij.

> Brussels Motor Show: H350 met dubbele Cabine en 6 plaatsen als Wereldpremière.

Vrijdag, 30 december 2016

Twee jaar na zijn debuut op de Brussels Motor show van 2015 stelt Hyundai de nieuwe Hyundai H350 voor. De H350 is het eerste lichte bedrijfsvoertuig dat Hyundai in Europa lanceerde in het segment van de grote bestelwagens. In Wereldpremière lanceert Hyundai Belux nu de 6-seater versie met dubbele cabine. Een 7-zittervariant behoort eveneens tot de mogelijkheden.

Vernieuwde motoren voor meer efficiëntie en standaard Active Eco Drive-modus

 

De krachtige 2,5 liter grote turbodieselmotor voldoet nu aan de Euro 6-norm en werd nog verbeterd voor een grotere efficiëntie, waarbij het brandstofverbruik tot 4,4% lager ligt door het gebruik van Selectieve Katalytische Reductietechnologie (SCR), bovenop verbeteringen aan de basismotor zoals een oliepomp met variabele sturing. In combinatie met zijn handgeschakelde zesversnellingsbak en achterwielaandrijving levert de H350 een voor zijn klasse ongeziene rijdynamiek en efficiëntie. Vanaf nu is de Active Eco Drive-modus ook standaard. Die maakt een verdere daling van het brandstofverbruik mogelijk door de motoreigenschappen aan te passen aan het actuele rijgedrag. Nieuw in het aanbod is de 170 pk versie op de lange varianten.

 

Nieuw garantieaanbod op maat om tegemoet te komen aan de noden van iedere klant

 

Hyundai Motor biedt zijn unieke garantieaanbod op de lichtebedrijfsvoertuigenmarkt uit door klanten de keuze te laten tussen de drie jaar garantie zonder kilometerbeperking en vijf jaar garantie beperkt tot 200.000 kilometer. Hierdoor biedt Hyundai Motor een oplossing voor verschillende behoeften. Of de klant nu pakjesdiensten verzorgt over lange afstanden of als lokale ondernemer vooral plaatselijk actief is, hij kan steeds de voor hem optimale waarborgkeuze maken.

 

Het unieke aanbod van Hyundai Motor voor de Europese bestuurders van lichte bedrijfsvoertuigen werd ook opgemerkt door de jury van de International Van of the Year, die de H350 op de shortlist plaatste als een van de vijf finalisten voor de prestigieuze Van of the Year 2017-verkiezing.

 

De grootste laadruimte van zijn klasse, personenwagencomfort en uitstekende veiligheid

 

De nieuwe Hyundai H350 pakt uit met een volledig nieuw productontwerp. Hij beschikt over heel wat belangrijke troeven om tegemoet te komen aan de noden van Europese klanten, waaronder een op de bestuurder gericht, ruim interieur van topkwaliteit dat het comfort en de uitrusting biedt van een personenwagen. Daarenboven gaat de bestelwagenuitvoering prat op een laadvermogen tot 1.320 kg en kan hij tot vijf europaletten vervoeren dankzij zijn laadruimte die de grootste is binnen het segment van de zes meter lange bestelwagens.

 

Met de H350 introduceert Hyundai Motor slimme technologieën en personenwagencomfort in het segment van de lichte bedrijfsvoertuigen, met onder meer een gebruiksvriendelijke snelheidsregelaar, een achteruitrijcamera, een parkeerhulpsysteem en een regensensor die de ruitenwissers automatisch activeert.

 

Een ander belangrijk kenmerk van de H350 is zijn hoge veiligheidsniveau. Het Vehicle Dynamic Control System combineert tot negen elektronische systemen die de bestuurder bijstaan en beschermen, waaronder een koprolbescherming, noodstopsignaal, motorsleepmomentregeling en een systeem dat waarschuwt bij het onvrijwillig verlaten van de rijstrook.

 

De Hyundai H350 - gebouwd in Europa voor Europa

 

De Hyundai H350 wordt in Europa gebouwd voor Europese klanten, en biedt een uitzonderlijke kwaliteit, betrouwbaarheid en waar voor zijn geld. De nieuwe en innovatieve assemblagelijn in Bursa (Turkije) maakt gebruik van sterk geautomatiseerde productietechnologieën. De H350 wordt gebouwd op een assemblagelijn in U-vorm, die een hoge productiekwaliteit garandeert en tegelijk de flexibiliteit biedt die nodig is voor het bouwen van de drie verschillende versies van de H350: bestelwagen, bus en chassis-cabine.

| OUDERE NIEUWSBERICHTEN |