HYUNDAI i30N|DE BLAUWE LUCIFER

Autogroep Servayge stelt voor, de Hyundai i30n die even ontvlambaar is als een lucifer met zijn 275 pk sterke 2.0 liter motor, een koppel van 353 Nm, een topsnelheid van 0-100 km/h in 6,4 seconden en een gelimiteerde topsnelheid van 250 km/u.

De Hyundai i30 N opent een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van Hyundai. Het is het eerste high-performance model van Hyundai in de N-reeks; gebouwd om maximaal rijplezier te bieden bij dagelijks gebruik én op het circuit. De Hyundai i30 N is geboren in het test- en ontwikkelingscentrum in Namyang, Zuid-Korea, en klaargestoomd op de beruchte Nürburgring, waar het Europese testcentrum van Hyundai gevestigd is. De ‘hot’ hatch profiteert tevens van de kennis en ervaring uit het WRC kampioenschap waar Hyundai Motosport sinds 2014 aan deelneemt.

De Hyundai i30 N is ontwikkeld om uitzonderlijk veel rijplezier toegankelijk te maken’, zegt Albert Biermann, Executive Vice President High Performance Vehicle Division. ‘Met de high-performance N-modellen vergroten we de emotionele aantrekkingskracht van onze producten en spelen we in op de behoefte van klanten die een glimlach willen voelen tijdens het sturen en horen van motorgeluiden. Daarom meten we high-performance ook in HPM, hartslagen per minuut, en niet alleen in TPM, toeren per minuut.’

 

De nieuwe Hyundai i30 N is het antwoord op de toenemende vraag naar compromisloze innovatie en performance. De sportieve uitvoering wordt eind dit jaar in Europa gelanceerd en onderscheidt zich met zijn onmiskenbaar sportieve karakter, tijdloze styling en details als de Cascade-grille.

De snelle vijfdeurs hatchback is intensief getest op de Nürburgring Nordschleife, waar het model ruim 10.000 testkilometers heeft afgelegd. Tevens verscheen de Hyundai i30 N twee keer aan de start van de 24-uursrace van de Nürburgring, een van de zwaarste langeafstandsraces ter wereld, waarna de prestaties en de betrouwbaarheid van aandrijving en onderstel uitvoerig zijn geëvalueerd.

‘N’ heeft zijn naam te danken aan de nauwe samenwerking van de testcentra in Namyang en bij de Nürburgring. De letter N symboliseert tevens een chicane – een van de uitdagendste bochtencombinatie op een circuit.

Onmiskenbaar sportief

 

Het design van de nieuwe Hyundai i30 N is uitgesproken sportief door de agressief uitziende bumpers, de opvallende Cascade-grille, de frontsplitter en de achterspoiler. Het model is 4 tot 8 mm lager dan de reguliere Hyundai i30 en heeft grotere wielkasten met 18- of 19-inch wielen. Andere opvallende details zijn de rode remklauwen, het driehoekige derde remlicht en de dubbele uitlaatpijpen. Grote luchtinlaten aan de voorzijde, waarin ook de LED-dagrijverlichting is ondergebracht, zorgen voor betere koeling van de remmen en minder turbulentie in de wielkasten.

‘N-interieur’

 

De op de bestuurder gerichte cockpit valt op door het exclusieve stuurwiel met N-logo. Links van het stuurwiel zitten de bedieningsknoppen van de rijmodi Normal, Sport en Eco. Rechts heeft de bestuurder direct toegang tot de N-modus via de zwartwit geblokte knop. Gepersonaliseerde instellingen van het voertuig zijn te bedienen via het centrale beeldscherm.

 

Het digitale instrumentenpaneel is aan de bovenzijde voorzien van een schakelindicator die helpt het ideale schakelmoment te kiezen, bijvoorbeeld voor optimale prestaties op het circuit. Het rode gebied van de toerenteller verandert op basis van de rijprestaties en varieert met de olietemperatuur van de motor. Verder komt de kenmerkende blauwe kleur van Hyundai N terug in het stikwerk van het stuurwiel en de versnellingspook en in de verlichting van de snelheidsmeter en toerenteller.

 

De Hyundai i30 N komt ook met fraaie sportstoelen, waarbij het uit- en inschuifbaar zitvlak zorgt voor een goede ondersteuning voor bestuurders van alle soorten lichaamsbouw. De stoelen zijn naar wens bekleed met stof of een combinatie van leder en suède. In alle gevallen prijkt het N-logo op de rugleuning.

Carrosseriekleuren

 

De Hyundai i30 N is leverbaar in de exclusieve carrosseriekleur Performance Blue, die sinds de betrokkenheid van Hyundai Motorsport in de WRC in 2014 onlosmakelijk verbonden is met de N-modellen. Het kleurenaanbod omvat tevens Clean Slate, Polar White, Micron Grey, Phantom Black en Engine Red. Om het sportieve karakter van de Hyundai i30 N te versterken, zijn de dorpels en buitenspiegelkappen in zwart uitgevoerd.

Stuurinrichting

 

De besturing van de Hyundai i30 N biedt een uitzonderlijk niveau van nauwkeurigheid, wat in grote mate bijdraagt aan de rijbeleving. De elektromechanische stuurbekrachtiging (R-MDPS) garandeert veel stabiliteit bij hoge snelheden en maakt de auto heel responsief bij lagere snelheden. De gehele stuurinrichting is ontworpen om ook op het circuit met cup-banden te excelleren.

Launch Control

 

Het Launch Control-systeem van de Hyundai i30 N zorgt voor een optimale krachtverdeling bij het wegrijden en maakt voluit accelereren vanuit stilstand zonder slippende wielen gemakkelijker. Launch Control is in te schakelen in rijmodus N, met uitgeschakelde Electronic Stability Control (ESC) en de koppeling ingetrapt. Het systeem treedt in werking door het gaspedaal tot de bodem in te trappen en binnen vijf seconden het koppelingspedaal los te laten.

 

Automatisch tussengas

 

Bij het terugschakelen van een hogere naar een lagere versnelling geeft de motor, afhankelijk van de gekozen rijmodus, automatisch tussengas (rev matching) voor een soepeler schakelgedrag tijdens sportief rijden. De bestuurder kan deze functie gemakkelijk bedienen via een knop rechts van het stuurwiel.

 

Electronic Controlled Suspension (ECS)

 

Zowel de besturing als de stabiliteit acteert op hoog niveau dankzij de variabele dempers. De bestuurder kan met een druk op de knop de stijfheid van de dempers aanpassen. De Electronic Controlled Suspension werkt met een magneetventiel en biedt de mogelijkheid de dempkarakteristiek van de auto aan te passen aan de omstandigheden.

 

Electronic Stability Control (ESC)

 

De Electronic Stability Control (ESC) zorgt te allen tijde voor optimale stabiliteit in bochten, maar is naar wens ook volledig uit te schakelen.

 

Electronic Limited Slip Differential (E-LSD, i.c.m. Performance Package)

De hoge mate van grip en tractie in bochten is mede te danken aan het elektronisch geregelde Limited Slip Differential (E-LSD). Indien nodig wordt het binnenste wiel afgeremd, waardoor onderstuur wordt tegengegaan en de i30 N scherper instuurt. E-LSD verhoogt de maximale bochtensnelheid.

 

Electronic Sound Generator (ESG)

 

Voor een nog intensere rijervaring voor alle inzittenden wordt het motorgeluid van de Hyundai i30 N via een speaker bij de voorruit versterkt door de Electronic Sound Generator (ESG).

 

Variable Exhaust Valve System (i.c.m. Performance Package)

 

Afhankelijk van de gekozen rijmodus kan de bestuurder het uitlaatgeluid harder of zachter laten klinken dankzij het uitlaatsysteem met ingebouwde kleppen.

Rijmodi

 

De bestuurder kan kiezen uit de vijf rijmodi Eco, Normal, Sport, N en N Custom, te activeren via twee knoppen op het stuurwiel. De rijstanden veranderen het rijkarakter van de Hyundai i30 N door de motor, de dempers, de ESC, het E-LSD, het motorgeluid, de besturing en de mate van automatisch tussengas bij terugschakelen aan te passen aan de gekozen rijmodus.

 

In de rijmodus N Custom kunnen die componenten en systemen afzonderlijk van elkaar worden ingesteld in de standen Eco, Normal, Sport en Sport+, zodat het rijgedrag van de Hyundai i30 N geheel naar persoonlijke smaak is te configureren.

* Geluid van naverbranding in de uitslaat alleen te horen in Sport+.

2,0-liter turbomotor

 

De Hyundai i30 N wordt aangedreven door een geheel nieuw ontwikkelde 2,0-liter turbobenzinemotor, die beschikbaar is in twee vermogensvarianten. Behalve de versie met 184 kW (250 pk) is er ook een Performance-variant met 202 kW (275 pk). Beide vermogensvarianten leveren een maximumkoppel van 353 Nm en halen een topsnelheid van 250 km/u. De Hyundai i30 N accelereert in 6,4 seconden* van 0-100 km/u, terwijl de versie met Performance Package diezelfde sprint in slechts 6,1 seconden* voltooit.

 

De turbomotor stuurt de aandrijfkrachten via een handbediende zesversnellingsbak naar de voorwielen en staat garant voor een zeer direct respons en een lineaire vermogensafgifte dankzij de onmiddellijk reagerende turbocompressor bij lage toerentallen.

 

De Hyundai i30 N met Performance Package levert niet alleen extra vermogen, hij is ook voorzien van 19-inch wielen met Pirelli P-Zero-banden, rode N-remklauwen, grotere remschijven (18 inch vóór, 17 inch achter), het E-LSD en het actieve uitlaatsysteem voor optimale prestaties op het circuit.

Connectiviteit

 

De verschillende rijmodi kunnen worden getoond op de 5- of 8-inch (optie) touchscreen van het multimedia-/navigatiesysteem, met bijbehorende informatie over vermogen, koppel, turbodruk en een timer voor acceleratie en rondetijden.

 

De Hyundai i30 N biedt smartphone-connectie via Apple CarPlay en Android Auto. Hiermee kunnen gebruikers de verschillende functies van de smartphone op het gebied van telefonie, muziek en navigatie veilig bedienen via de touchscreen van de auto. Hyundai biedt ook een draadloze telefoonlader en zeven jaar gratis LIVE Services met real-time informatie op het gebied van weersverwachting, verkeer en snelheidscontroles en een online zoekfunctie voor POI’s (points of interest).

Toonaangevende veiligheidsuitrusting

 

Hyundai voorziet de i30 N van een uitgebreide reeks geavanceerde veiligheidsvoorzieningen.

 

Autonomous Emergency Braking (AEB) maakt gebruik van camerasensoren en opereert in drie fases. Het systeem waarschuwt de bestuurder allereerst met een visueel en akoestisch signaal, daarna volgt indien nodig een subtiele remingreep. Indien noodzakelijk remt het systeem de auto maximaal af om de kans op schade te minimaliseren als een ongeval onvermijdelijk is. De optionele voetgangersherkenning gebruikt een frontradar en voorkomt of matigt de gevolgen van een aanrijding van een voetganger.

 

Driver Attention Alert (DAA) waarschuwt de bestuurder wanneer hij tekenen van vermoeidheid vertoont om zo een potentieel ongeluk te voorkomen. Het systeem kijkt naar het rijpatroon van de bestuurder om tekenen van afleiding of vermoeidheid te herkennen.

 

Lane Keeping Assist System (LKAS) waarschuwt de bestuurder met een visueel en akoestisch signaal als de auto onbedoeld de rijstrook dreigt te verlaten. Het systeem is actief bij snelheden boven de 60 km/u en grijpt indien nodig zelf in met een subtiele stuurcorrectie.

 

Speed Limit Information Function (SLIF) herkent snelheidsborden en geeft op zowel het navigatiescherm als het TFT-scherm in het instrumentencluster de geldende snelheidslimiet weer.

 

High Beam Assist (HBA) schakelt automatisch grootlicht in wanneer dat kan en uit wanneer dat noodzakelijk is. HBA kan naderende voertuigen en voertuigen die voor de Hyundai i30 N in dezelfde rijstrook rijden detecteren en de verlichting zelf aanpassen. Zo wordt voorkomen dat medeweggebruikers worden verblind.

Technische specificaties Hyundai i30 N - Benzinemotoren

* Voorlopige waarden, onder voorbehoud van homologatie.

> Nieuwe rallyauto Hyundai i20 WRC 2017 bijna klaar

Anders dan de huidige vijfdeurs Hyundai i20 WRC wordt de 2017-rallyauto een driedeursversie. Hij krijgt een nog efficiëntere motor, gecombineerd met een geoptimaliseerde gewichtsverdeling van de auto en verbeterde aerodynamica.

 

Maar er zijn meer aanpassingen waardoor het WRC-seizoen van 2017 nog spectaculairder belooft te worden. De huidige WRC-modellen zijn uitgerust met een 1,6-liter turbomotor met 220,5 kW (300 pk). Dat vermogen neemt volgend seizoen toe naar 279,4 (380 pk). Door die extra power mogen rallyteams hun auto’s een 55 mm bredere bodykit met grotere achterspoiler aanmeten om op een efficiëntere manier alle power op het wegdek te krijgen. Het toegestane wagengewicht wordt met 25 kilogram gereduceerd. Ook die maatregel heeft invloed op de snelheid van de WRC-wagens.

 

In de aanloop naar het nieuwe seizoen, te beginnen met de beroemde Rally van Monte Carlo in januari 2017, ondergaat de nieuwe Hyundai i20 WRC de laatste tests. Een van de testcoureurs is de Nederlander Kevin Abbring, die ook deel uitmaakt van het fabrieksteam van Hyundai Motorsport. Hij nam dit jaar deel aan onder meer de Rally van Finland, waar hij als negende eindigde.

 

In de strijd om het FIA World Rally Championship staat Hyundai-rallyrijder Hayden Paddon derde, op de vierde plaats gevolgd door ploeggenoot Thierry Neuville. Hyundai-rijder Dani Sordo bezet de zesde plaats. In de strijd om de constructeurstitel bezet Hyundai Motorsport een keurige tweede plaats.

 

De definitieve versie van de gloednieuwe rallyauto Hyundai i20 WRC voor het seizoen 2017 wordt in december onthuld.

Hyundai heeft de spectaculaire high-performance N Concept, RN30 genaamd, onthuld op het Autosalon van Parijs. De concept car is geïnspireerd op de autosport en levert passie en plezier op het circuit voor iedereen. Bovendien blikt het studiemodel vooruit op de komst van high-performance N-modellen van Hyundai die binnen afzienbare tijd op de markt komen.

> Hyundai High-Performance N Concept

De RN30 is gebaseerd op de nieuwe generatie Hyundai i30 en is geboren als een pure racemachine. De auto is ontwikkeld in nauwe samenwerking met Hyundai Motorsport (HSMG), Hyundai Motor Europe Technical Center (HMETC) en de Performance Development & High Performance Vehicle Division van Hyundai. Het studiemodel kenmerkt zich door zijn doeltreffende aerodynamische design en gespecialiseerde high-performance technologieën die samen voor een enerverende rijervaring zorgen, ook op hoge snelheid.

 

Albert Biermann, Head of Vehicle Test & High Performance Development bij Hyundai, zegt: ‘De RN30 belichaamt het concept van een krachtige, high-performance auto met een dynamisch en sportief rijgedrag. De auto evolueert spoedig in ons eerste N-model. De RN30 is geïnspireerd door onze passie om een high-performance auto te leveren waar iedereen moeiteloos van kan genieten. We hebben onze technologische expertise opgedaan in de autosport en benut om een emotionele en uitdagende mix van performance en controle te leveren: het doel dat we bij Hyundai N nastreven voor toekomstige performancemodellen.’

 

Hyundai N werd gelanceerd tijdens de Autoshow van Frankfurt in september 2015 met maar één doel: uitdagend en spectaculair rijplezier bieden aan Hyundai-klanten.

 

High-performance aandrijflijn voor meer rijplezier

De RN30 maakt gebruik van een high-performance 2.0-liter turbobenzinemotor met een grotere turbo voor maximale kracht tijdens intensief rijden. Deze motor is momenteel in ontwikkeling bij Hyundai voor toepassing in de N-productiemodellen. Om alle extra kracht te managen en de duurzaamheid van het blok te bevorderen, zijn de motorblokonderdelen gesmeed in plaats van gegoten. Het resultaat is een krachtbron met een vermogen van 279,5 kW (380 pk) en 451 Nm trekkracht.

 

Een transmissie met een dubbele natteplaatkoppeling (DCT) weet alle trekkracht efficiënt te verwerken, reageert snel op schakelwissels en zorgt voor een abrupte acceleratie. Een all-wheel drive (AWD) zet het vermogen effectief om in maximale snelheid en grip.

 

Gespecialiseerde technologieën maximaliseren performancekick

Om het rijplezier voor de bestuurder te verhogen en hem de mogelijkheid te bieden de meest uitdagende circuits te temmen, is de RN30 voorzien van gespecialiseerde high-performance-technieken. Zo moedigt een automatische tussengasfunctie tijdens verzetwisselingen in de sportmodus sportief rijden aan. Het Electronic Variable Exhaust-systeem benadrukt het sportieve karakter door een krachtige uitlaatsound te produceren.

 

Andere technologieën zijn specifiek bedoeld voor het verbeteren van de veiligheid en controle. Het geavanceerde elektronische slipdifferentieel (eLSD) verdeelt de aandrijfkrachten uiterst efficiënt en houdt rekening met de grip van de banden. Het systeem voorkomt doorslippen van de wielen en zorgt ervoor dat de bestuurder deze krachtige machine makkelijk, accuraat en met vertrouwen kan rijden.

 

Tijdens de ontwikkeling van de RN30 hebben designers en technici van Hyundai nieuwe manieren ontwikkeld om het gewicht en het zwaartepunt te verlagen. In plaats van gebruik te maken van met koolstofvezel versterkt kunststof (carbon fiber reinforced polymer, CRFP), gebruikelijk voor de meeste high-performance modellen, kiest Hyundai nu voor compleet nieuwe high-performance plastic materialen die zijn ontwikkeld in samenwerking met het toonaangevende chemische bedrijf BASF.

 

Deze gewichtbesparende technologie is licht, extreem duurzaam en milieuvriendelijk en is toegepast in het gehele ontwerp ter verbetering van de besturing en de acceleratie. Binnenin zijn overbodige onderdelen verwijderd en zwaardere componenten zo laag mogelijk geplaatst. Het zwaartepunt wordt verder verlaagd door de stoelen lager en meer naar achteren te plaatsen. Al deze elementen gecombineerd, leveren een laag gewicht op: ideaal voor sportief rijden.

Exterieurdesign gevormd door high-performance DNA

De silhouet van de RN30 is onlosmakelijk verbonden met de strakke en samenhangende lijnen van de nieuwe generatie Hyundai i30, maar is lager en breder voor een betere stabiliteit in bochten en het rijden op hogere snelheid. De carrosserie van de RN30 is 30 mm breder ten opzichte van de Hyundai i30 en meet nu 1.950 mm. De hoogte is aanzienlijk lager (-84 mm) en komt uit op 1.355 mm.

 

Het koetswerk van de RN30 heeft tal van andere designdetails die de capaciteiten, high-performance technologieën en aerodynamische verfijning van de auto benadrukken. Een ‘zwevend’ zijscherm over elk wiel versterkt de visuele impact van de RN30 en zijsplitters verbeteren de aerodynamica.

 

Het frontdesign is voorzien van Hyundai’s nieuwe herkenbare Cascade-grille en hightech koplampen. Het resultaat is een krachtig en agressief ogend geheel, vooral in combinatie met de kenmerkende dagrijverlichting. De luchtstroom van voor naar achteren passeert de Cascade-grille met gaasstructuur en de luchtinlaat. Daarbij gaat niet alleen de downforce erop vooruit, maar wordt ook de koeling geoptimaliseerd. Een forse luchtinlaat boven op de motorkap hint naar de bijzonder krachtige motor van de RN30.

 

De grote achterspoiler genereert downforce tijdens het rijden op hoge snelheid en geeft de auto tegelijkertijd een onderscheidend karakter en uitgebalanceerde proporties. De dakvin loopt over in de achterspoiler en zorgt voor een unieke look. Voor optimale en gebalanceerde downforce, maakt de RN30 gebruik van een grote diffuser achter. Centraal geplaatste witte keramische dubbele uitlaatpijpen en forse 19-inch lichtgewicht wielen maken het dynamische karakter van de auto compleet.

 

Interieurdesign: geoptimaliseerd voor sportief rijden

Tijdens de ontwikkeling van het interieur hebben de ontwerpers van de RN30 en race-experts van Hyundai Motorsport (HMSG) intensief samengewerkt om te zorgen dat de bestuurder zich puur kan focussen op de auto en de weg. Een kuipstoel die het lichaam perfect omsluit en een geïntegreerde rolkooi die de stijfheid van de carrosserie optimaliseert, ondersteunen en beschermen de bestuurder onder alle omstandigheden.

 

Om reacties van de bestuurder en dynamische momenten op het circuit op beeld vast te leggen, zijn er camera’s met beeldstabilisatietechniek geplaatst in elke A-stijl, waarbij een buitencamera is geïntegreerd in de dakvin. Bestuurders kunnen op deze manier professionele beelden vastleggen en deze delen met vrienden.

 

De RN30 is de meest recente toevoeging aan een reeks high-performance studiemodellen die als opmars dienen voor toekomstige Hyundai N-productiemodellen. De N-karaktertrekken waren voor het eerst te zien op de Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo, de RM15 en de RM16. Alle N-performancemodellen profiteren van Hyundai’s autosportervaringen en demonstreren Hyundai’s verlangen om uitdagende rijeigenschappen tot kerndoel te stellen tijdens de ontwikkeling van nieuwe auto’s. De levering van de Hyundai i30 N start spoedig in de loop van 2017, waardoor Hyundai’s passie voor high-performance rijden voor iedereen toegankelijk wordt.

 

Alle N-modellen zijn ontwikkeld door gepassioneerde experts in Namyang: het hart van Hyundai’s wereldwijde onderzoek- en ontwikkelingscentrum, dat tot de grootste en modernste R&D-centra voor auto’s ter wereld behoort. Verder zijn de N-modellen tot de limiet getest op de Nürburgring, ’s werelds meest uitdagende circuit. Het N-logo staat voor een chicane op een circuit waar de balans van auto’s maximaal op de proef wordt gesteld.

Bestuurders zullen de opwinding en de emoties die Autosport inhoudt zelf kunnen beleven. De toekomstige lineup zal bestaan uit prestatie-gerichte modellen, die zullen barsten van de energie en geschikt voor het circuit. Dit is slechts het begin van een reis voor ons, en deze reis wordt snel en spannend!

"

Albert Biermann, Hoofd van Hyundai Motor’s Performance Development & High Performance Vehicle Division

"

> De drie N-principes

Bij het ontwikkelen, het testen en het perfectioneren van de N modellen laten we ons begeleiden door de drie principes van high-performance, toekomstgerichte en spannende voertuigen te bouwen.

> Hyundai N 2025 Vision-Gran Turismo

De Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo is gemaakt ter inspiratie voor ‘N’, de sportieve modellen van het merk, met het oog op het 50-jarig bestaan van Hyundai in 2017. Deze geweldige machine licht een tipje van de sluier op van de sportieve Hyundais van de toekomst en toont de unieke eigenschappen van ‘N’: "Eindeloos veel plezier op kronkelige wegen."

Hybrideaandrijflijnen zijn tegenwoordig een trend in sportieve auto's, maar de N 2025 Vision Gran Turismo beschikt over een nieuw type aandrijflijn dat zonder twijfel de volgende grote stap in de auto-industrie wordt: de waterstofcel. Dankzij dit revolutionaire nieuwe systeem is dit sportieve studiemodel zowel milieuvriendelijk als een monster op bochtige wegen, met een directe respons.

De basis van het sportieve brandstofcelsysteem werd gelegd in de technologische faciliteit van Hyundai Motor, Namyang R&D Centre. De designers van Hyundais Amerikaanse Design Centre pikten de technologie op en maakten er een zeer krachtige motor van die het ‘N’-label waardig is. Daarnaast zorgde het Sound Design Research Lab van Hyundai Motor voor een uniek FCEV-sportgeluidsysteem om het maximale te halen uit dit razendsnelle, maar milieuvriendelijke model. De N 2025 Vision Gran Turismo barst dus van de futuristische technologie en vertegenwoordigt zo de potentie van de sportieve toekomst van Hyundai Motor.

De aandrijflijn van de N 2025 is gebaseerd op Hyundais eerste massa-geproduceerde waterstofcel uit 2013. Het totale vermogen van het systeem is 650 kW (884 pk). De dubbele brandstofcellen leveren 500 kW (680 pk) en de supercondensator zorgt voor nog eens 150 kW (204 pk) door remenergie terug te winnen. Dit vermogen is afkomstig uit een milieuvriendelijk systeem en wordt overgebracht via vier onafhankelijke motoren in de wielen, die voor een maximale grip zorgen. De compacte, lichtgewicht brandstofcellen en de flexibele monocoque van CFRP zorgen ervoor dat de auto slechts 972 kg weegt, wat hem een specifieke massa geeft die niet onderdoet voor die van de meest exotische supercars ter wereld. Daarnaast zorgen het lage zwaartepunt en IIDC (Independent In-wheel motor Drive Control) ervoor dat hij zich het best thuisvoelt op een uitdagend circuit met chicanes. Want daar draait het om voor de sportieve ‘N’-modellen.

De N 2025 Vision Gran Turismo is geïnspireerd door de luchtvaartindustrie, in het bijzonder de tests op Rogers Dry Lake (voorheen Muroc Dry Lake). Daar zetten piloten en astronauten hun levens op het spel tijdens hun ruimtevaarttraining (zie de Hollywoodfilm The Right Stuff). De innovatieve en grensverleggende prestaties op Muroc, waar ooit een meer lag, vormden het uitgangspunt en het thema voor het ontwerp van de Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo. Daar komt de bijnaam van de Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo ook vandaan: Muroc.

De lucht stroomt van de voor- naar de achterkant door de kenmerkende achthoekige grille van Hyundai Motor. De buisachtige luchtconstructie die in verbinding staat met de achterkant minimaliseert de druk op de onderkant en zorgt voor een maximale downforce. Daarnaast worden de luchtremmen geactiveerd op basis van de snelheid en het remgedrag, maar ook om de luchtweerstand te minimaliseren. De N 2025 Vision Gran Turismo is dan wel gebaseerd op milieuvriendelijke technologie, maar hij zal toch in de smaak vallen bij autoliefhebbers, niet in de laatste plaats vanwege de diepe grom van de motor. De geluiden van de turbine (met een toerental van 200.000 rpm), de unieke frequentie van de brandstofcellen, het geluid van het waterstofkoelsysteem en de hoge noten van de motoren in de wielen zorgen voor een harmonieus en herkenbaar racegeluid dat de coureur aanspoort.

 

Het ‘N’-merk is bekend geworden door de deelname van Hyundai Motor aan het WK Rally in 2014. De N 2025 Vision Gran Turismo bewijst hoezeer het bedrijf is toegewijd aan het sportieve ‘N’. We hopen dat jullie genieten van de toekomst van de sportieve ‘N’-modellen met deze N 2025 Vision Gran Turismo.

> De naam N

De nauwe band tussen Namyang en Nürburgring vormt de basis voor N. Namyang is het hart van het onderzoek en ontwikkeling centrum van Hyundai en de geboorteplaats van alle Hyundai modellen. De Nürburgring in de Eifel in Duitsland is het uitdagendste circuit ter wereld, hier worden de N-modellen in hun hart en ziel uitgedaagt. Beide plaatsen spelen een cruciale rol in de ontwikkeling en het perfectioneren van de toekomstige N modellen.

> Het N logo

De gebogen lijnen van de letter N vertegenwoordigen de scherpe bochten op een racecircuit, waar je je wagen tot aan zijn limieten kan brengen, en om meer precies te zijn, de 'Chicane' die zijn totaalbalans bewijst. Hyundai's passie voor N vindt zijn identiteit in de curves van het officiële N-logo. De vormgeving vertegenwoordigt de bochten van een racetrack waar wagens hun limieten opzoeken - bij name, de chicane waar de technische rijvaardigheid van de piloot en de balans van de wagen optimaal getest worden.