WELKOM BIJ AUTOGROEP SERVAYGE. WELKOM BIJ GENESIS.

|  HOME • NEWS • CONTACT  |

 GENESIS GV80 FUEL CELL SUV CONCEPT

Genesis, de luxedochter van Hyundai, werkt aan een geheel eigen modellengamma.

Het merk heeft tot nu toe alleen nog maar sedanmodellen laten zien.

Een SUV mag straks niet ontbreken in de line-up aangezien de mensheid daar wereldwijd voor warm loopt. Zie daarom hier de eerste SUV van Genesis: Genesis GV80 Fuel Cell SUV Concept.

Productieversie volgt in 2019

 

Het woordje concept mag je eigenlijk meteen vergeten. Genesis werkt namelijk aan een productieversie van deze crossover,

maar of die auto ook waterstoftechnologie krijgt, is nog niet bekend.

De productieversie komt in ieder geval in 2019 op de markt in Zuid-Korea en in 2020 in de Verenigde Staten en Europa.

Hetzelfde platform als de sedans

 

Wat afmetingen betreft staat de Genesis SUV Concept dicht tegen de Hyundai Santa Fe aan, al staat de SUV wel een totaal ander platform. Genesis gebruikt het platform waarop ook de sedanmodellen staan. Dit platform is geschikt voor vierwielaandrijving maar ook voor diesel- en benzinemotoren met óf zonder elektro-ondersteuning. Of – in dit geval – waterstoftechnologie.

De auto heeft ‘plug-in hydrogen fuel cell electric technology’, maar details noemt Genenis niet.

22-inch curved display

 

In het interieur overheerst vooral luxe. Let vooral op het 22-inch curved display van het instrumentenpaneel. Dit display bestaat uit twee zones, met aan de linkerzijde informatie voor de bestuurder. De rechterkant is bedoeld voor de passagier.

Zes modellen in totaal

 

Genesis werkt aan een portfolio bestaande uit in totaal zes modellen, waaronder drie sedans, twee SUV’s en een coupé.

Die moeten allemaal vóór 2020 op de markt komen. De limousine G90 en iets kleinere G80 kennen we al.

Een iets compactere Genesis G70 sedan komt in de tweede helft van dit jaar op de Koreaanse markt.

Speerpunten

 

Alle Genesis-modellen staan op een nieuw ontwikkeld eigen platform en hebben een eigen designtaal waarbij innovatie,

performance en premiumservice de speerpunten zijn.

 GENESIS G80/ G80 SPORT.

Recent onthulde Genesis de G80 en G80 Sport op de Busan International Motor Show in Korea. De G80 en de G80 Sport zijn een voorbode van een hele reeks nieuwe modellen die Genesis in petto heeft tegen 2020, waarbij ook een SUV en een Sport Coupé onthuld zullen worden. Maar dat is vandaag nog toekomstmuziek. Meteen moeten we erbij vertellen dat deze G80 en G80 Sport vandaag bestemd zijn voor de Koreaanse markt. Het is afwachten wanneer Genesis dit model zal lanceren voor Europa.

 GENESIS NEW YORK CONCEPT.

Genesis is geen Hyundai meer, al een tijdje niet meer. De Koreanen volgen onder de vleugels van Hyundai hun eigen luxueuze weg en stellen in New York deze concept voor die vooral op de bestuurder gericht is.

 

Genesis benadrukt dan ook dat het gaat om een performance sedan die rijplezier moet leveren aan diegene die achter het stuur kruipt. Voor deze concept car voorziet Genesis alvast een hybride aandrijving met een 2.0 GDi met 245 pk en 345 Nm, gecombineerd met een achttrapsautomaat.

 

Maar niet alleen performance is belangrijk bij dit model. Ook het design van deze concept car is dat. Genesis neemt de vormen van de Vision G Concept over, en plaatst deze op de mogelijke concurrent van de BMW 3 Reeks. De wagen krijgt een gestrekte neus, waarbij de cabine ver naar de achterwielen werd geplaatst. Opvallend is de golf ter hoogte van de achterste zijruit. Hyundai geeft nog mee dat de wagen in Ceramic Blue werd uitgevoerd, afgewerkt met koperkleurige accenten.

 

Binnenin is er een 21 inch groot gebogen display van LG met 4K resolutie. Genesis bekleedt het interieur met leder, al dan niet in suede. Ook hier komen de koper accenten en aluminium inleg terug. Genesis zegt zelf nog dat de Human Machine Interface (HMI) "een nieuwe standaard definieert".

De Genesis New York Concept die zopas werd onthuld op de New York Motor Show, maakt duidelijk dat design een krachtig element wordt voor de toekomstige modellen. Dat verklaarden ook Manfred Fitzgerald en Luc Donckerwolke.

 

Manfred Fitzgerald, Head of Genesis, zei: “Genesis zal een merk zijn dat zich op design focust. Waar design er in de eerste plaats voor zorgt dat mensen zich tot een merk voelen aangetrokken, gaat goed design nog een stap verder. Een doordacht en goed uitgevoerd design maakt dat we ons goed voelen en intuïtief ontwerp zorgt ervoor dat alles makkelijk te bedienen valt. Intelligent design zorgt ervoor dat gebruikers zich beloond voelen, in die mate zelfs dat het een positieve impact heeft op hun leven. Goed design ten slotte, geeft ook aan dat men belang hecht aan wat men doet. Het zorgt voor onmiddellijke geloofwaardigheid – en dat is van levensbelang voor een nieuw merk als het onze."

 

Luc Donckerwolke, Head of Genesis design, benadrukte van zijn kant: “Een goed uitgedachte lay-out met de motor voorin en achterwielaandrijving, waarbij de afstand van dashboard tot achteras voldoende groot is, is essentieel voor onze luxueuze designtaal. Door de cabine naar achteren te schuiven krijgen we een krachtige, dynamische vormgeving. Het laat ons daarenboven toe een kortere vooroverhang te hebben, wat bijdraagt tot een evenwichtigere, atletische verdeling van de visuele vormgeving."

 

De designfilm hieronder geeft alvast meer inzicht in het designverhaal.