NISSAN

WE ZIJN ER ONS VAN BEWUST DAT DE RIJKE GESCHIEDENIS VAN NISSAN BIJDRAAGT TOT HET GROTE SUCCESVERHAAL DAT NISSAN VANDAAG IS. DAAROM DEZE SYNOPSIS OVER DE RIJKE GESCHIEDENIS VAN DIT RUIM 100-JARIG MERK.

De geboorte van Datsun en de betekenis achter de naam.

 

Het bedrijf dat DAT heeft opgericht (of DAT motorvoertuig), en waar de naam ‘Datsun’ vandaan kwam, was Kwaishinsha Jidosha Kojo, opgericht in 1911 door M. Hashimoto. Zijn droom was om auto’s te bouwen die zowel geschikt waren voor de Japanse markt, als voor export naar het buitenland. In 1914, toen hij aan het werk was aan een kleine 2-cilinder 10-pk auto, kwam hij op het idee om de beginletters van de achternamen van zijn drie beleggers (K. Den, Aoyama R. en M. Takeuchi) te gebruiken om de naam ‘DAT’ te vormen voor zijn nieuwe auto.

 

Later werd Kwaishinsha samengevoegd met de Jitsuyo Jidosha Co., Ltd. en vormden ze ‘De Dat Jidosha Seizo Co’. Het bedrijf ging verder met de productie van militaire voertuigen, maar in 1931 ontwikkelde men een nieuwe personenauto's (500cc, 10ps), waarmee de geest van DAT tot uiting kwam. Maar omdat het meer compact was dan de originele DAT, werd de naam DATSON - in de zin van ‘Zoon van DAT’ in het leven geroepen. Echter, in het Japans staat SON voor het woord ‘ruïne’, en dus werd in de plaats daarvan de naam gewijzigd naar SUN, die een heldere betekenis heeft, en dus heel wat geschikter voor de lancering van de wagen in maart 1932.

 

Prototype DATSON, volledig afgewerkt

in de zomer van 1931.

(kreeg de type-benaming DAT-91)

Kwaihinsha en de DAT.

 

Rond het einde van de Meijiperiode (1868-1912) en het begin van de Taisho (1912-26), begon het momentum voor het produceren van auto's in Japan. En één van de oudste bedrijven om dit te doen was het Kwaishinsha bedrijf, een auto assemblage fabriek opgericht in 1911 in de Hiroo district van Tokio. Het was gewoon een kleine werkplaats met 6 werknemers, maar de oprichter van het bedrijf, Masujiro Hashimoto, had grote dromen en zelfs toekomstplannen om te beginnen met het exporteren van auto's. Hashimoto had gestudeerd in de Verenigde Staten als een overzeese OTJ stagiair ondersteund door het ministerie van landbouw en handel, en hij was onder de indruk van de technologische expertise en de productiviteit van de Amerikaanse auto-industrie.

 

Het was in 1914 dat het bedrijf een kleine personenauto voltooide met een 2-cilinder in lijn motor, goed voor 10 pk en een topsnelheid van 32 km/u. Genaamd de DAT, was dit meteen een ambitieus en technische uitdaging waarbij maximaal gebruik werd gemaakt van in eigen land geproduceerde onderdelen. Het veroorzaakt een ophef toen het een koperen medaille kreeg op de Taisho Expo in Ueno, Tokyo, datzelfde jaar. Er was echter nog weinig vraag naar personenauto's, en de uitdaging bleef dus groot. In 1918 maakte Kwaishinsha een nieuwe start met de productie van militaire voertuigen. Het bleef echter tegelijkertijd verder werken aan een kleine personenauto.

De Kwaishinsha Company en automobielfabriek (circa 1914).

De DAT, met zijn 2-cylinder 10pk motor, werd sterk bewonderd en won een koperen medaille op de Taisho expositie.

Het voertuig kon een snelheid halen

van 32 km/u.

Yoshisuke Aikawa en de Tobata Casting Company.

 

De oprichter van de Nissan groep was Yoshisuke Aikawa (1880-1967). Geboren in de prefectuur Yamaguchi, begon hij in 1910 de Tobata Casting Company in Tobata, Fukuoka, en heeft aldus bijgedragen tot de basisfundering voor de ontwikkeling van de Japanse auto-industrie. Tobata Casting begon met het produceren van auto-onderdelen in 1928, en leverde ze aan DAT Jidosha Seizo, maar ook aan Ford en GM, die eveneens actief waren met fabrieken in Japan.

 

Met het aanbreken van de Showa periode in 1926, leidde een initiatief van de regering tot de vorming van een consortium van 3 Japanse bedrijven (DAT Jidosha Seizo, Ishikawa Automobile Manufacturing, en Tokyo Gas en elektrisch industrieel Co.). Echter was Aikawa overtuigd dat particuliere ondernemingen de toekomst waren voor de massaproductie van binnenlandse auto's. Terwijl hij DAT Jidosha Seizo aandelen verwierf, begon hij in 1933 te importeren van Amerikaanse persen, smeedapparatuur en andere gereedschapswerktuigen.

 

Meteen zette Aikawa een auto afdeling binnen het Tobata Casting op, en begon hij met de productie van de Datsun, waarvoor hij de productie rechten had. In December 1933 richtte hij de Jidosha-Seizo Co., Ltd. op, een joint venture van Nihon Sangyo (waarvan Aikawa was voorzitter) en Tobata Casting Company. Het nieuwe bedrijf - dat de naam Nissan Motor Co., Ltd. kreeg - was gevestigd in Yokohama en had alle moderne faciliteiten voor massaproductie.

Foto uit 1932 van de Tobata Casting Company, die de fundering zou zijn van Nissan Motor CO.,Ltd.

1910-1919

 

Er waren alleen buitenlandse auto's van Ford en GM aanwezig op de Japanse wegen in de Meiji en Taisho periodes. Op dat moment begonnen mannen zoals Yoshisuke Aikawa ijverig met het produceren van voertuigen. Zij zijn dan ook degenen die de fundering bouwden van de hedendaagse Japanse auto-industrie.

 

1910

Yoshisuke Aikawa richt Tobata Casting Co., Ltd. op

Yoshisuke Aikawa werd geboren in het Yamaguchi district. Hij studeerde aan de Universiteit van Tokio (huidige Tokyo University). Toen hij in de Verenigde Staten leefde, verborg Yoshisuke zijn academische verwezenlijkingen en werkte hij in een fabriek, waar hij de vaardigheid van het gieten ontwikkelde. Hij richtte Tobata Casting Co., Ltd. meteen op na zijn terugkeer naar Japan.

 

1911

Oprichting van Kwaishinsha Motor Car Works

Masujiro Hashimoto kreeg het voortouw door de oprichting van Kwaishinsha. De fabriek begonnen met binnenlandse auto-productie, en werd de voorloper van de binnenlandse auto-industrie.

 

1914

Productie voltooid van de DAT auto

De DAT auto kreeg zijn naam door het combineren van de initialen van de drie mannen die hadden geïnvesteerd in Kwaishinsha: Den, Aoyama en Takeuchi. De DAT auto werd voorgesteld in de Taisho expositie gehouden in datzelfde jaar.

 

1915

In 1915 ontwikkelde Masujiro Hashimoto de DAT 31. Deze auto werd in een kleine serie gebouwd. Een jaar later volgde de DAT 41, die aangedreven door een 20 pk motor, een topsnelheid behaalde van 40 kilometer per uur.

 

1918

Start opnieuw onder de naam Kwaishinsha Motor Car Co., Ltd.

De Kwaishinsha Motor Car Works groeide in grootte tot 600.000 yen kapitaal, dit met 60 medewerkers. In het daarop volgend jaar voltooiden en lanceerden zij het model 41 DAT, inclusief de montage van de eerste gegoten 4-cilinder motor uitgebracht in Japan.

 

1919

Oprichting van Jitsuyo Jidosha Seizo Co., Ltd.

William R. Gorham, een Amerikaans ingenieur, ontwikkelde in 1919 driewielige voertuigen. Dit trok de aandacht van een zakenman in Osaka, die Jitsuyo Jidosha Co., Ltd. had opgericht. De mechanische apparatuur, auto-onderdelen en materialen werden besteld en geïmporteerd uit de Verenigde Staten. Op dat moment was  Jitsuyo Jidosha Co. een moderne auto assemblage.

1920-1929

 

1925

Oprichting van DAT Jidosha & Co., Ltd.

Kwaishinsha richtte DAT Jidosha & Co., Ltd. op, met het oog op de versterking van de verkoop.

 

1926

Oprichting van DAT Seizo Co., Ltd.

Jitsuyo Jidosha Seizo Co., Ltd. werd DAT Jidosha Seizo Co., Ltd. en samengevoegd met DAT Jidosha Trading Company.

1930-1939

 

1931

DAT Jidosha Seizo Co., Ltd. wordt gelinkt aan Tobata Casting Co., Ltd.

Tobata Casting Co., Ltd., die de auto onderdelen vervaardigde, plande om de auto-industrie vooruit te helpen en kreeg DAT Jidosha Seizo om onder hen aangesloten te worden.

 

1932

De geboorte van Datsun

In 1931 werd DAT Jidosha Seizo Co., Ltd. een dochteronderneming van Tobata Casting Co., Ltd., en ontwikkelde het zijn eerste 495cc compacte personenauto  . In het daarop volgende jaar, veranderde het bedrijf haar naam naar Datsun: DAT werd genomen uit de beginletters van drie mannen. De SON werd veranderd naar SUN, gezien SON een minder positieve betekenis had in het Japans.

 

1933

Nissan Motor Co., Ltd. wordt opgericht in Japan

Tobata Casting Co., Ltd. richt een auto divisie op in maart 1933 en begint met de productie van auto’s. In oktober van datzelfde jaar kocht het bedrijf meer dan 66.000 vierkante meter geregenereerde grond in Shinkoyasu aan de kust in Yokohama stad (de site waar de huidige Yokohama fabriek zich bevindt).

 

1933

Jidosha Seizo Co., Ltd. wordt opgericht in Yokohama

Yoshisuke Aikawa’s twee holdings, Nihon Sangyo en Tobata Casting, die hij ook had opgericht, investeerden eveneens en richtten Jidosha Seizo Co., Ltd. op, dit op 26 december.

 

1934

Bedrijfsnaam wijzigt in Nissan Motor Co., Ltd.

Wanneer Nihon Sangyo Co., Ltd. 100 % aandeelhouder werd, veranderde de bedrijfsnaam naar Nissan Motor Co., Ltd.

 

1935

De eerste auto vervaardigd met behulp van een volledig geïntegreerd montage systeem rolt van de band in de Yokohama fabriek.

 

1937

De Datsun Type 15 is de eerste in massa geproduceerde Japanse auto. Andere Type 15 modellen zijn een mini pickup en een bestelwagen.

No.002 Datsun 14 Roadster (1935: Type14) - 722cc - 12kW/16pk - Topsnelheid: 80 km/u.

No.004 & 245 Datsun 15 Roadster (1936: Type15) - 722cc - 12kW/16pk - Topsnelheid: 80 km/u.

No.003 Datsun 15 Phaeton (1936: Type15) - 722cc - 12kW/16pk - Topsnelheid: 80 km/u.

No.005 Datsun 16 sedan (1937: Type 16) - 722cc - 12kW/16pk - Topsnelheid: 80 km/u.

No.005 Datsun 17 Phaeton (1938: Type 17) - 722cc - 12kW/16pk - Topsnelheid: 80 km/u.

No.008 Nissan Van (1937: Type 80) - 3670cc - 63kW/85pk - Koppel: 226 Nm bij 1200 tr/min.

No.007 Nissan Passagiers wagen (1938: Type 70) - 3670cc - 63kW/85pk - Topsnelheid: 80 km/u.

No.006 Datsun 17 Sedan (1938: Type 17) - 722cc - 12kW/16pk - Topsnelheid: 80 km/u.

1940-1949

 

1940

De eerste knockdown (KD) eenheden zijn verscheept naar Dowa Jidosha Kogyo in Mantsjoerije.

 

1943

Bouw van de Yoshiwara-installatie is voltooid; activiteiten beginnen in oktober. In December, is de tweede Wereldoorlog volop bezig en wordt de productie van auto's en vrachtwagens volledig gestopt.

 

1944

Het hoofdkantoor wordt verplaatst naar Nihonbashi, Tokio, en het bedrijf is omgedoopt naar Nissan Heavy Industries, Ltd

 

1945

De eerste naoorlogse auto wordt vervaardigt en rolt van de band.

 

1946

In januari keert het hoofdkwartier terug naar Yokohama. In augustus begint men met onderzoek en de ontwikkeling van textielmachines.

 

1947

De Nissan Leaf  is niet de eerste all-elektrische auto gemaakt door dit bedrijf. De eerst door Nissan geproduceerd elektrische wagen stond bekend als de Tama EV.

 

Dit is het verhaal zoals verteld in de video (zie hieronder) door het Nissan team die een exemplaar wist te herstellen: de Tama EV is een auto die maakte in 1947 of Showa 22. De vraag is echter: waarom werd deze auto gemaakt?

 

Rond die tijd had Japan de oorlog verloren en zowel de industrie als brandstof werden beperkt door de aanwezige geallieerde bezetting. Maar Japanse (vliegtuig)ingenieurs verantwoordelijk voor logistiek en vervoer waren van mening dat ze niet bij de pakken konden blijven zitten, en bijgevolg een voertuig gingen ontwikkelen.

 

De Tama EV was dan ook volledig door ingenieurs bij Nissan Motor en Prince Motor gemaakt, voorheen bekend als Tachikawa Airplane.

 

Omdat de industrie haast totaal verwoest was door de oorlog, werden industriële opties onderdrukt. Zelfs in de huizen was er niets meer dan de kale lampen en radio's. Maar in de bergen waren er nog elektrische centrales en hydro-elektrische centrales en al snel werd er elektriciteit gegenereerd.

 

Met het idee dat men een wagen kon laten rijden door het gebruik van overtollige elektriciteit kwam de Tama EV tot stand.

 

Er zijn dan ook best wel wat kenmerken aan deze auto waardoor men duidelijk de link kan leggen naar de luchtvaartindustrie, zoals bijvoorbeeld de vorm van de motorkap.

Het midden is scharnierend – beide kanten zijn gebogen. Alsook krijgt dit de ‘alligator-type’ benaming, omdat het in dezelfde manier plooit en opent zoals een krokodil zijn bek opent.

Op dat ogenblik bestond dit soort auto niet. Het werd namelijk in diskrediet gebracht en als onaantrekkelijk beschouwd. Maar als je naar vandaag kijkt, dan gaan quasi alle motorkappen op deze manier open. De ontwerpers dachten echter verder dan hun neus lang was, en zagen dat dit ondermeer een gemakkelijker manier was om een onderhoud uit te voeren. Men kon dit niet effen krijgen in één mal, daarom sloegen ze ze het eruit, knipten de beste stukken eruit en brachten ze terug samen. En zo kwamen ze tot deze vorm.

 

Een ander punt is de voorruit. Deze is volledig plat. Tegenwoordig hebben alle voorruiten een curve. Daarom met de ruitenwisser en spiegel, en het feit dat er geen veiligheidsnormen waren, gebruikte men een volledig vlakke voorruit. Dit soort toepassingen werd gebruikt door alle auto's tijdens die periode, dus er zijn raakvlakken. Als u nu een auto uit deze periode moest restaureren, zou het niet moeilijk zijn om de gepaste onderdelen te vinden.

 

Een andere opvallende  functie zijn de knipperlichten die als het ware in en uit ‘poppen’. Dit diende uiteraard om richting aan te geven. De populaire term was ‘Apollo’, dat de naam van een bedrijf bleek te zijn. Apollo verzorgde de import en met behulp van een licentie werd productie voorzien in Japan. Tijdens en na de oorlog, werd dit soort apparatuur ook gebruikt voor grote en middelgrote bussen, en is op vandaag nog beroemd in de Verenigde Staten bij het merk Jeep.

 

Toen de wagen op nevenstaand beeld werd hersteld, ging men er prat op dezelfde materialen en technieken te gebruiken als indertijd. Zijnde de Apollo, de ruitensisser en de koplampen. Deze koplampen hebben een andere inzet als hedendaagse koplampen. Mocht je interesse hebben om op onderzoek te gaan, dan zal je al snel tot de vaststelling komen dat er van deze lens nog amper 10 exemplaren te vinden zijn in Japan. Het is dus een uiterst kostbare lens die beslist veel in het laatje zou brengen moest deze ooit geveild worden.

 

 

Degenen die bekend zijn met oude voertuigen, weten dat koplampen normaal niet op deze manier werden bevestigd. Ze waren namelijk rond en zaten onmiddellijk bovenaan. Dit ontwerp is echter geheel opzettelijk.  U dient het te bekijken alsof je denkt aan de vleugel van een vliegtuig waaraan een motor is vastgehecht.

 

En dan is er de bandenkwestie. Hoe geraakte men indertijd aan de banden voor deze restauratie? Ga je naar Engeland, verkopen ze nog steeds banden voor een grote verscheidenheid van auto's. Dus voor iedereen die een voertuig wenst te restaureren, best even het kanaal oversteken.

 

Deze auto maakt gebruik van een een gelijkstroom (DC) motor. Via de batterij stoot de stroom door de weerstand om te accelereren. Dit controleert de snelheid. Het is dus een zeer eenvoudige wagen. Je ziet duidelijk het verschil met de LEAF. De overbodige elektriciteit wordt namelijk onmiddellijk omgezet in warmte en vrijgegeven. Daarom dat er een soort van radiator aanwezig is om de warmte energie weg te zetten.

 

Auto’s zijn ontstaan als rijtuigen, en weren oorspronkelijk gemaakt van hout. En ook deze auto werd van hout gemaakt, met daarover een laag van staal. Dat was een algemene werkwijze in die tijd. Dat was architectuur in de jaren ’40…

No.009 Tama Elektrische wagen (1947: E4S-47.1) - 36 Volt DC motor - 3,3 kW/4,5 pk (geschat) - Topsnelheid: 35 km/u.

1948

De Datsun Truck series was reeds geboren voor de oorlog als Datsun 13 Truck, en werd later na de oorlog (1946) nieuw leven ingeblazen als de 1221. De 225 werd gelanceerd in 1947 als een verbeterde versie met een 722cc motor, een laadvermogen van 500 kg en plaats voor twee.

 

De voertuigen die geproduceerd werden onmiddellijk na de oorlog tonen duidelijk de ontberingen veroorzaakt door tekort aan materialen. Om  dergelijke problemen aan te pakken, werden complexe productieprocessen vermeden en sommige delen van de carrosserie werden zelfs van hout gemaakt.

No.226 Datsun Truck Type 7 - 722cc 11kW/15pk bij 3600 tr/min

1949

Nissan Motor Co., Ltd. is hersteld als de bedrijfsnaam.

1950-1959

 

1950

Nissan verwerft een aandelenbelang in Minsei Diesel Motor Co., Ltd. (nu Nissan Diesel Motor Co., Ltd. genoemd)

 

1952

Nissan treedt in een technologische samenwerkingsovereenkomst met Austin Motor Co., Ltd. in het Verenigd Koninkrijk.

 

1953

De All Nissan Motors Workers' unie (een nieuwe vakbond) is een feit.

 

1957

De aanvang van de productie van vorkheftrucks.

De eerste Skyline komt op de markt, maar heet nog Prince.

 

1957-58

De 11e-generatie 220 werd gelanceerd in november 1957 samen met de 210 (Sedan), die dezelfde motor en chassis delen. De motor was de nieuw ontwikkelde Type C (4 cilinders in lijn, 988cc); bijgenaamd de "steen motor", en dit was de eerste Nissan OHV. Het vermogen werd aangetoond toen de 210  zijn klasse won in de Australische Mobil-gas trials. Dit historische model was de eerste auto die naar Amerika werd geëxporteerd samen met de 210 (Sedan).

 

1959

De eerste compacte pickup van Datsun wordt verkocht in Amerika. Oorspronkelijk ingevoerd met een bescheiden 37 pk 1000-cc motor, beschikt het aangepaste model over een 48 pk 1200-cc versie. Deze kwart-ton zware pick-up bezorgt Datsun stevige voet op de Amerikaanse markt. In maart begint de productie bij Yulon Motor Co., Ltd. in Taiwan, de eerste overzeese ‘knockdown’ fabriek van het bedrijf.

No.228 Datsun Truck (1958) - Type C Motor van 988cc - Vermogen van 25kW/34pk - Topsnelheid: 90 km/u.

1959/1960 Datsun 1200 Pickup

1960-1969

 

Tegen het einde van dit decennium van verandering, bouwde Nissan een sterke reputatie op, zowel in Japan als op de Amerikaanse markt. De Datsun 2000 roadster, zowel gewaardeerd voor zijn stijl en prestaties, wordt synoniem van het vroegere Nissan design. Kort na verandert de Datsun ‘Z’ de manier waarop mensen over sportwagens denken.

 

1960

Nissan Motor Corporation USA (NMC) is gevestigd in Gardena (Californië). Het modeljaar getuige van de geboorte van de Datsun eerste sportwagen, de SPL-210. Deze hoge, smalle 4-zits roadster beschikt over een soft-top fold-down met kant gordijnen en een 48 pk 1200-cc motor, die al snel door een krachtigere 85 pk versie vervangen werd. In juni wint Nissan de 10e jaarlijkse Deming prijs voor uitmuntendheid in industriële ontwikkeling.

 

1961

Nissan Mexicana, S.A. de C.V. is een feit. (Productie begint in juli 1966.)

 

1962

Gericht naar de Amerikaanse markt, is de Bluebird de eerste Datsun met volledig-gesynchroniseerde transmissie met drie versnellingen. Verder zijn er ook een klassieke two-tone paint, white-walls en optionele kuipstoelen aanwezig. Offroad komt Nissan met zijn eerste terreinwagen, de Patrol. Zijn debuut, met TV held Roy Rogers als diens woordvoerder gaat niet ongemerkt voorbij. Als 's werelds meest krachtige, meest geavanceerde 4-wielaangedreven voertuig, ontwikkelde de Patrol een gespierde 145 pk uit zijn 4000-cc 6-cilinder motor, met voldoende koppel om in bomen te kunnen klimmen…

In maart is de bouw van de Oppama-fabriek voltooid (deels van de werken begonnen al in oktober 1961).

 

1965

Bouw van de Zama-installatie is voltooid (deels van de werken begonnen in December 1964).

 

1966

De eerste Japanse productiefaciliteit in Noord-Amerika, Nissan Mexicana (NMEX), fabriceert zijn eerste voertuig. Nissan Motor Co. (Australië) Pty. Ltd wordt opgericht. In augustus fuseert Nissan met Prins motoren, Ltd. uit Japan; de Murayama Plant wordt overgenomen door Nissan.

 

1967

De Datsun die het meest gegeerd is door verzamelaars, de 2000-Roadster, is ook de eerste Japanse productie sportwagen die verkrijgbaar is met een 5-versnellingsbak. Dat, plus de robuuste 150 pk motor, maakt het extra leuk om in te rijden. Productie is beperkt tot 1000 exemplaren en de eerste 10 zijn lichtgewicht versies voor het racen. De Roadster 2000 wint 10 SCCA nationale kampioenschappen tussen 1967 en 1987.

 

1968

Datsun lanceert de eerste auto die volledig gestyled werd voor de Amerikaanse markt, de Datsun 5100. Het hoofdkantoor verhuist naar een nieuwbouw in het Ginza gebied te Tokio. In oktober wordt een business-samenwerkingsovereenkomst gesloten met Fuji Heavy Industries, Ltd

 

1969

Datsun introduceert de 'Z' als een model van 1970. Door het aanbieden van Europese prestaties alsook het comfort van roll-up ruiten en verwarming, en dit allemaal tegen een betaalbare prijs, wordt de 240Z de best verkochte sportwagen ter wereld. De Corvette nam bijna 25 jaar in beslag om 500.000 eenheden te; de Z doet het in minder dan 10 jaar!

De toenemende uitvoer overtreft 1.000.000 exemplaren.

No.036 Datsun Truck 1200 Deluxe (1964) - 1189cc - 40kW/55pk

No.039 Cablight 1150 (1966) - 1138cc - 39kW/53pk

No.232 Datsun Truck 1300 (1966) - 46kW/62pk

In 1963, met de opening van een deel van de Meishin Expressway, kreeg de eerste generatie Cedric Special (50) alle aandacht toen het werd gekozen als Japan's eerste highway patrol car. Vervolgens in December 1965, met de opening van de Daisan Keihin Road, werd de eerste generatie Silvia (CSP311) geselecteerd als een patrouille auto door de prefectuur Kanagawa-politie. Aangezien de maximum snelheid op de Keihin No.3 80km/h was, werd besloten dat een auto nodig was die performant genoeg was om de wetshandhaving toe te passen waar nodig. De Silvia, met zijn topsnelheid van 165km/u, was dan ook de geschikte wagen. Dit was de eerste keer in Japan dat een hoogwaardige sportwagen werd ingezet op politie patrouille, dus het werd meteen voorpagina nieuws. De foto toont de officiële ceremonie die gehouden werd op 9 december, wanneer de Silvia werd geleverd op het hoofdkwartier van het Kanagawa politie departement.

No.041 Silvia (1966: CSP311) Typr R 1595cc - 66kW/90pk - Topsnelheid 165 km/u.

1967 Datsun 411 - Body designed by Pininfarina - 96 pk.

No.279 Fairlady 1600 (1968: SPL311) - 1595cc - 90 pk.

No.217 Fairlady 2000 (1968: SRL311 - 1982cc - 145 pk - Topsnelheid 205 km/u.

1968 Datsun Fairlady Hardtop

No.221 Fairlady Z 432 (1969: PS30) - 1980cc - 118kW/160pk -

1970

De Lambda 4S-5 lanceert met succes Japan's eerste satelliet, OHSUMI. Nissan ontwikkelde en vervaardigde zowel de raketmotor als de draagraket. In maart waagt Nissan zich ook aan motoren voor boten.

 

1972

De civiele 510 is meteen de introductie van een nieuw concept: een 4-deurs sport sedan. Deze knappe, 5-passagier gezinsauto is leuk om te rijden en zuinig. Meer dan 300.000 sedans en wagons worden verkocht. Het resultaat, racen en sportiviteit zitten ook op vandaag nog stevig ingebakken in Nissan’s DNA!

Toenemende binnenlandse productie overtreft 10 miljoen stuks.

 

1973

In Amerika wordt de kaap van 1 miljoen verkochte Datsun’s bereikt.

 

1974

Nissan Science Foundation wordt opgericht.

 

1975

Datsun wordt de grootste importeur in Amerika. De toenemende binnenlandse verkoop in Japan overtreft de 10 miljoen stuks.

 

1976

Nissan Motor Manufacturing Co. (Australië) Ltd. is opgericht en grootschalige productie begint.

 

1977

Nissan breidt het idee van hoeveel werk een vrachtwagen kan verzetten uit door de invoering van de ‘king cab’, de eerste pick-up truck met uitgebreide cabine.

 

1979

Nissan Design International (NDI) wordt opgericht in La Jolla, Californië,  dit om specifieke Amerikaanse Nissan modellen te gaan ontwerpen. Onder hun vele creaties vinden we de is de ‘out there’ Gobi Truck concept. Ontwikkeld in de late jaren 1980, is het een directe uitbreiding van de allereerste Datsun truck.

1970 Datsun Pickup

1971 Datsun 1200 Coupe

1972 Datsun Pickup

1972 Datsun 510

1973 Datsun Pickup

1973 Datsun 240Z

1973 Datsun 210

1973 Datsun Sunny Excellent GX Coupé

1976 Datsun LilHustler Pickup

1977 Datsun 620 King Cab

1978 Datsun B210 GX

Binnenkort online...

©               Alle rechten voorbehouden.