HOME

CONTACT

VACATURES

PERSONENWAGENS

ELEKTRISCHE WAGENS

BEDRIJFSWAGENS/FLEET

NIEUWS

STOCKDEALS

ONDERHOUD

VESTIGINGEN

> Nieuwe Nissan Micra genomineerd voor '2017 European Car of the Year Award'.

Maandag, 28 november 2016

We moeten al terug naar 1964, het debuut van de verkiezing 'Auto van het jaar' in Europa. De Micra anno 2017 is dus een grote kanshebber, en de kans is dus 1/7 dat hij het haalt. Het deelnemersveld is sterk, zoals gewoonlijk, maar ook in 1993 slaagde de Nissan Micra erin om auto van het jaar te worden. De geschiedenis zou zich dus kunnen herhalen.

De laatste overwinning voor Nissan dateert alweer van 2011, en dit met de Nissan Leaf.

 

'Auto van het Jaar' winnen zit dus in de genen bij Nissan, en op 6 maart 2017 weten we of de nieuwe Nissan Micra ook als winnaar uit de bus zal komen. Maar zolang hoeven jullie niet te wachten, want in de komende weken verwachten we de Nissan Micra in onze showroom. Maar daarover snel meer!

> Nissan BladeGlider, een staaltje moderne slimme mobiliteit.

Maandag, 22 augustus 2016

Nissan heeft de spectaculaire BladeGlider Concept - die in 2013 debuteerde op de autoshow van Tokyo - doorontwikkeld tot een volledig functioneel en uiterst geavanceerd rijdend prototype. Twee exemplaren werden recent onthuld in het olympisch park in Rio de Janeiro. De elektrisch aangedreven en futuristisch ogende BladeGliders blijven tijdens de Olympische Spelen in Rio. Een daarvan wordt ingezet voor demoritten met vips.

 

 ‘Deze prototypes belichamen Nissans Intelligent Mobility-filosofie en combineren rijplezier met verantwoordelijkheid voor het milieu’, aldus Carlos Ghosn, President en Chief Executive Officer van Nissan Motor Co., Ltd. ‘Nissan verwacht dat liefhebbers uitkijken naar een emissievrije toekomst en de BladeGlider is een perfect voorbeeld van de mogelijkheden. Dit is dé elektrische auto voor autoliefhebbers.’

Het debut van de BladeGlider prototypes maakt deel uit van Nissans niet aflatende streven naar emissievrije voertuigen en nieuwe technologieën, inclusief systemen voor autonoom rijden en connectiviteit. Nissan is al wereldwijd koploper op de markt van elektrische auto’s met de LEAF en is tevens een pionier met Intelligent Mobility systemen die in de komende jaren in productiemodellen zullen worden doorgevoerd.

 

Met de BladeGlider beoogt Nissan een wendbare, efficiënte en volledig elektrische auto (EV) die een nieuwe dimensie geeft aan rijplezier. Een auto die als een vliegtuig lijkt te zweven dankzij de vrijwel geruisloze elektrische aandrijflijn en zijn aerodynamische vorm.

 

In de afgelopen twee jaar werkten de ingenieurs van Nissan aan het ontwerp en de techniek van de

BladeGlider Concept. Een opwindende, realistische studie naar prestaties en mogelijkheden met gea-

vanceerde EV’s. De BladeGlider is het visitekaartje van Intelligent Mobility, Nissans filosofie om auto’s nog spannender te maken door vernieuwende technologie voor besturing, aandrijving en de integratie van elektrische auto’s in de samenleving.

 

Open met de veiligheid van een coupé

De demonstratiemodellen van de BladeGlider hebben een geavanceerd onderstel, met een kleine spoorbreedte voor en een grotere achter. Dat is gunstig voor een lage luchtweerstand en stabiliteit. De hoge, aan de achterzijde scharnierende V-vormige deuren bieden een royale instap. De BladeGlider is versterkt met een geïntegreerde rolkooi. Opwindend open rijden gaat dus samen met maximale veiligheid, zoals in een dichte coupé.

 

Alle functies zijn te bedienen vanaf het stuurwiel. Een geavanceerde centrale display toont de snelheid, de status van de batterij, de regeneratiemodus en het geleverde koppel. Aan weerszijden daarvan zijn schermen gemonteerd die het beeld van de achteruitrijcamera’s – net achter de voorwielen geplaatst – weergeven. Dit systeem is een alternatief voor buitenspiegels en verbetert de aerodynamica van de BladeGlider. De bestuurder zit in het midden, iets vóór de passagiers achterin, die daardoor profiteren van extra veel beenruimte. Alle inzittenden hebben een panoramisch uitzicht dankzij de ononderbroken cockpit-voorruit.

> Nissans autonome ProPILOT-techniek voor de Qashqai in 2017.

Donderdag, 11 augustus 2016

De nieuwe Nissan Serena, die vanaf augustus te koop is in Japan, wordt als eerste leverbaar met Nissans nieuwe autonome rijsysteem ProPILOT. Hiermee kan de auto zelfstandig accelereren, remmen en sturen. Nissan is de eerste Japanse autofabrikant die deze zelfrijdende techniek in productiemodellen toepast. ProPILOT is vanaf 2017 leverbaar in Europa.

 

Het nieuwe ProPILOT staat garant voor meer comfort en veiligheid tijdens snelwegritten en in files. De autonome techniek maakt gebruik van intelligente sensors en processors, begrijpt verkeerssituaties en kan het voertuig zo ‘natuurlijk’ mogelijk besturen. Het systeem is gebruiksvriendelijk en eenvoudig in- en uit te schakelen via een knop op het stuurwiel. Een overzichtelijke display toont de actuele status van ProPILOT. Het gaspedaal, de remmen en de besturing worden aangestuurd door een speciale camera aan de voorzijde van de auto, die zowel weggebruikers als wegmarkeringen herkent.

 

ProPILOT maakt gebruik van de adaptieve cruisecontrol. De bestuurder bepaalt de gereden snelheid en de afstand tot de voorligger. ProPILOT houdt de afstand constant door indien nodig automatisch te remmen en te accelereren. Tegelijkertijd houdt ProPILOT de auto met behulp van automatische stuurcorrecties keurig in het midden van de rijbaan, zelfs in bochten. Ook kan het autonome rijsysteem de auto volledig tot stilstand brengen als de verkeerssituatie dat vereist. Nissan voert intensieve tests uit in uiteenlopende verkeerssituaties in diverse regio’s, zodat ProPILOT optimaal functioneert in de landen waar Nissan het aanbiedt.

 

Na het debuut in Japan maakt de autonome voertuigtechniek de oversteek naar Europa. In 2017 wordt de Nissan QASHQAI leverbaar met ProPILOT. Ook in de Verenigde Staten en China komt de techniek beschikbaar. Voor 2018 staat ProPILOT 2.0 gepland. De geüpdatete versie maakt het dan mogelijk om ook zelfstandig van rijbaan te wisselen. Autonoom rijden in stedelijk gebied met drukke kruispunten is naar verwachting mogelijk vanaf 2020.

> Nissan-crossovers beschermd met zonnebrandfactor 500.

Donderdag, 20 juli 2016

De nieuwe Nissan Serena, die vanaf augustus te koop is in Japan, wordt als eerste leverbaar met Nissans nieuwe autonome rijsysteem ProPILOT. Hiermee kan de auto zelfstandig accelereren, remmen en sturen. Nissan is de eerste Japanse autofabrikant die deze zelfrijdende techniek in productiemodellen toepast. ProPILOT is vanaf 2017 leverbaar in Europa.

 

Het nieuwe ProPILOT staat garant voor meer comfort en veiligheid tijdens snelwegritten en in files. De autonome techniek maakt gebruik van intelligente sensors en processors, begrijpt verkeerssituaties en kan het voertuig zo ‘natuurlijk’ mogelijk besturen. Het systeem is gebruiksvriendelijk en eenvoudig in- en uit te schakelen via een knop op het stuurwiel. Een overzichtelijke display toont de actuele status van ProPILOT. Het gaspedaal, de remmen en de besturing worden aangestuurd door een speciale camera aan de voorzijde van de auto, die zowel weggebruikers als wegmarkeringen herkent.

 

ProPILOT maakt gebruik van de adaptieve cruisecontrol. De bestuurder bepaalt de gereden snelheid en de afstand tot de voorligger. ProPILOT houdt de afstand constant door indien nodig automatisch te remmen en te accelereren. Tegelijkertijd houdt ProPILOT de auto met behulp van automatische stuurcorrecties keurig in het midden van de rijbaan, zelfs in bochten. Ook kan het autonome rijsysteem de auto volledig tot stilstand brengen als de verkeerssituatie dat vereist. Nissan voert intensieve tests uit in uiteenlopende verkeerssituaties in diverse regio’s, zodat ProPILOT optimaal functioneert in de landen waar Nissan het aanbiedt.

 

Na het debuut in Japan maakt de autonome voertuigtechniek de oversteek naar Europa. In 2017 wordt de Nissan QASHQAI leverbaar met ProPILOT. Ook in de Verenigde Staten en China komt de techniek beschikbaar. Voor 2018 staat ProPILOT 2.0 gepland. De geüpdatete versie maakt het dan mogelijk om ook zelfstandig van rijbaan te wisselen. Autonoom rijden in stedelijk gebied met drukke kruispunten is naar verwachting mogelijk vanaf 2020.

> DONUT DAY: Nissan 370Z Nismo gooit 'sprinkles' in het eten.

Zaterdag, 11 juni 2016

De donut was ooit een lekkernij die je alleen in de Verenigde Staten van Amerika kon vinden, maar ondertussen zijn deze caloriebommen ook bij ons vaste waarde geworden. Wat nog niet ingeburgerd is, en misschien maar goed ook, is Donut Day. Elke eerste vrijdag van juni wordt de zogenaamde National Donut Day gevierd, en dit reeds sinds 1938.

En hoewel we eigenlijk 'doughnut' moeten schrijven, doen we dat bewust niet, want er bestaat ook zoiets als een auto die een donut maakt. Bij voorkeur neem je daarvoor een  achterwielaangedreven wagen, zoals bv de Nissan 370Z, of in dit geval de Nissan 370Z Nismo.

En zoals we u reeds eerder lieten zien, is het niet de eerste keer dat de jongens en meisjes van de marketingafdeling in Amerika de focus leggen in promotie voeren op de meest krankzinnige manier.

Of hoe zou je zelf donuts maken om donuts te versieren omschrijven...?

> ALLIANTIE: Nissan neemt voor 1,9 miljard euro aandeel van 34 % in Mitsubishi Motors.

Vrijdag, 13 mei 2016

Nissan Motor Co., Ltd., (Nissan) en Mitsubishi Motors Corporation (MMC) vormen een intensieve strategische alliantie. De twee Japanse autofabrikanten ondertekenden daarvoor vandaag een voorlopige overeenkomst.

 

Met de strategische alliantie breiden Nissan en MMC de al bestaande samenwerking verder uit. Beide autofabrikanten werken immers al vijf jaar samen. Nissan neemt een aandeel van 34 procent in MMC, ter waarde van 1,9 miljard euro (237 miljard yen), en krijgt hiervoor 506,6 miljoen nieuw uitgegeven aandelen van 3,77 euro (468,52 yen) per aandeel. Deze prijs is het gewogen gemiddelde over de periode 21 april 2016 tot en met 11 mei 2016.

 

Door deze transactie wordt Nissan de grootste aandeelhouder van MMC. Nissan en MMC bundelen hun krachten op diverse fronten, zoals gezamenlijke aanbesteding, de ontwikkeling van voertuigplatforms en het gebruik van fabrieken, de uitwisseling van technologie én focus op groeimarkten.

 

‘Deze transactie is een doorbraak, een win-winsituatie voor zowel Nissan als Mitsubishi Motors’, zegt Carlos Ghosn, chief executive en president van Nissan. ‘De alliantie creëert een dynamische nieuwe kracht in de auto-industrie die intensief zal samenwerken. We zijn nu de grootste aandeelhouder van MMC en hebben respect voor het merk, zijn geschiedenis en groeiplannen. We ondersteunen MMC volledig en heten hen welkom als het nieuwste lid van onze groeiende Alliantie-familie.’

 

‘Dankzij zijn lange geschiedenis van succesvolle samenwerkingen heeft Nissan veel kennis opgebouwd om het maximale uit allianties te halen’, zegt Osamu Masuko, bestuursvoorzitter en chief executive van MMC. ‘Door verdieping van ons strategische partnerschap en het delen van middelen – zoals ontwikkelingswerk en gezamenlijke aanbestedingen – is deze alliantie voor beide merken van grote waarde voor de lange termijn.’

 

MMC en Nissan verwachten dat Mitsubishi Heavy Industries, Mitsubishi Corporation en The Bank of Tokyo – Mitsubishi UFJ hun aanzienlijke collectieve eigendomsbelang in Mitsubishi Motors behouden en de strategische alliantie volledig ondersteunen.

 

Eind mei verwachten MMC en Nissan een definitieve alliantieovereenkomst te ondertekenen. Ook moeten de huidige aandeelhouders van MMC en wettelijke instanties de alliantie goedkeuren. Dit proces is naar verwachting eind dit jaar rond.

 

Het besluit van Nissan om een strategisch aandeel in MMC te nemen, markeert een nieuw hoofdstuk in het alliantiemodel dat Nissan de afgelopen zeventien jaar met Renault heeft opgebouwd. Nissan heeft ook aandelen gekocht in andere autoconcerns, waaronder Daimler en het Russische AvtoVaz.

> NISSAN DRIFT: Straffe stuurmannen in straffe Nissan's.

Vrijdag, 08 april 2016

Nissan is een bedrijf dat consequent is. Hun wagenpark is op maat gemaakt van de klant. Bent u toe aan een gezinswagen, dan kan u bij Nissan kiezen tussen meerdere modellen. Heeft u nood aan een bedrijfswagen, dan heeft Nissan tal van oplossingen in petto die de perfecte totaaloplossing kunnen zijn. Voelt u echter de midlife crisis naderen, dan is het misschien de perfecte gelegenheid om een keuze te maken in het sportwagengamma van Nissan, met o.a. de 370Z en de fenomenale GT-R.

Nissan is echter ook consequent als het op plezier aankomt. De wagens die Nissan levert, bieden diens gebruiker jarenlang plezier, en dit in alle comfort en veiligheid. En daarbij speelt de marketing afdeling een grote rol, want tenslotte is deze verantwoordelijk voor alle communicatie tussen Nissan en diens gebruiker. Een zeer belangrijke schakel in de ketting dus.

Dat de boog ook op de marketing afdeling niet altijd even gespannen kan staan, dat moeten volgende twee video's getuigen. In eerste instantie zien we een geslaagde poging om in het Guinness World Records register genoteerd te worden, in tweede instantie een al even sterk staaltje driften, maar dan met de minst vanzelfsprekende wagen, zijnde een Amerikaans model van bestelwagen:

> NISSAN GT-R 2016: Montage van de motor, een straf staaltje 'craftmanship'.

Woensdag, 07 april 2016

De Nissan GT-R spreekt al langer tot de verbeelding, en de 'traditionele' sportwagenmerken blijven grijze haren krijgen van de prestaties die Godzilla neerzet. De nieuwste GT-R werd recent voorgesteld, en opnieuw is er een toenamen van het vermogen, en uiteraard zijn dus ook de prestaties aangescherpt.

De met prijzen beladen 3,8 liter V6 twin turbo krachtbron, goed voor 565 trappelende paarden bij 6800 tr/min, wordt nog steeds stuk voor stuk handgemaakt door een Takumi technicus. Vakmanschap is meesterschap, een gezegde dat hier perfect van toepassing is:

> NISSAN GT-R 2016: Opgefrist ex- en interieur, alsook extra vermogen.

Woensdag, 23 maart 2016

9 jaar na de introductie van de GT-R maken we in New York kennis met de nieuwste versie van de sportauto. Het is de meest ingrijpende wijziging ooit.

 

Nissan verbeterde de GT-R al talloze keren, maar nooit zo serieus als nu. Op de autoshow van New York heeft het merk de nieuwste versie onthuld. De belangrijkste wijziging zie je aan de buitenkant niet: de 3.8 V6-twinturbomotor levert 20 pk meer vermogen, waarmee het totaal op 570 pk komt.

 

Het is even zoeken naar de veranderingen aan de buitenkant, maar een medewerker van het merk op de stand van Nissan op de New York Auto Show somt ze graag even op: “Er is een nieuwe voorbumper, een nieuwe, V-vormige grille en nieuwe luchtroosters in de achterschermen aan de zijkant.” De wijziging dienen ook een technisch doel: een betere koeling en meer neerwaartse druk. Het dashboard is flink onder handen genomen, het aantal knoppen is gereduceerd zodat de bediening nu deels via het 8 inch aanraakscherm gaat.

 

Verder meldt Nissan in New York dat de GT-R een stijvere carrosserie heeft en een gewijzigde wielophanging, met als doel nóg betere rij-eigenschappen creëren. De vernieuwde GT-R is vanaf de zomer leverbaar.

> NISSAN TECHNOLOGIE: Studie naar energiestation van de toekomst.

Woensdag, 16 maart 2016

Nissan is in samenwerking met het internationale architectenbureau Foster + Partners (beroemde ontwerpen van dit bureau zijn onder meer de Gherkin in Londen, het duurzame stedelijke masterplan voor Masdar in de Verenigde Arabische Emiraten, en de Apple Campus in Californië) gestart met een onderzoek naar het ideale energiestation van de toekomst. Het is een uniek project en een bewijs dat de autoproducent andermaal een stap zet op weg naar een schone, veilige en meer autovriendelijke toekomst.

 

Nissan en Foster + Partners hebben veel met elkaar gemeen. Beide spannen zich in voor innovatief en expressief design en gaan nieuwe uitdagingen niet uit de weg. De vraag is nu hoe huidige tankstations zich kunnen aanpassen aan een snel veranderende maatschappij.

 

Nissan is pionier in elektrische mobiliteit, zowel op het vlak van design als op dat van technologie en productie. Daarmee is de autoproducent de perfecte partij voor het ontwikkelen van een infrastructuur waarin tankstations een rol kunnen vervullen als leverancier van energie binnen lokale samenwerkingsverbanden. De behoefte aan een duurzaam en innovatief netwerk zal immers toenemen naarmate de vraag naar alternatieve energie, zoals elektriciteit, sterker wordt.

 

EV-ecosysteem

Het te ontwikkelen concept zal moeten aansluiten bij en passen in een wereld waarin emissievrij rijden, online communities en autonoom rijden heel vanzelfsprekend zijn. Een concept dat de voordelen toont van een slim EV-ecosysteem. Niet alleen als het gaat om mobiliteit, maar ook om het benutten van de batterijen van elektrische auto's voor opslag van lokaal opgewekte energie. Nissan zal de komende maanden nauw samenwerken met Foster + Partners aan een dergelijk concept dat later dit jaar zal worden gepresenteerd.

 

Technologie

David Nelson, hoofd design bij Foster + Partners: "Het doel van onze samenwerking met Nissan is het uitlichten van de veelvoud aan uitdagingen waarmee we te maken krijgen in onze steden. Nieuwe technologie, alternatieve energie en veranderende trends in onze samenleving hebben een geweldige impact op ons leven. Het ziet ernaar uit dat elektrische auto's een stevige voet aan de grond krijgen in stedelijke omgeving. Daarom is het nodig dat we kijken naar het energiestation voor toekomstige generaties; een nieuwe benadering van design dat meer gericht is op integratie binnen samenwerkingsverbanden in steden. Als marktleider in elektrische mobiliteit is Nissan essentieel om inzicht te krijgen in toekomstige interactie van automobilisten binnen de bebouwde omgeving."

 

Onvermijdelijk

Jean-Pierre Diernaz, directeur Electric Vehicles bij Nissan: "Tankstations zullen moeten veranderen, anders gaan ze een onzekere toekomst tegemoet. Rond 2020 zullen er bijna een miljoen elektrische auto's op de weg zijn, dus het is onvermijdelijk om de infrastructuur op de groei aan te passen. Met dit initiatief zetten we de eerste stappen. We brengen de groeiende diversiteit in het mobiliteitslandschap in kaart door ons voor te stellen hoe steden zich kunnen voorbereiden op toekomstige, duurzame mobiliteit."

 

Samenwerking voor het ontwikkelen van een duidelijk plan voor een toekomstig tank- of laadstation gaat samen met de groeiende populariteit van elektrische auto's. De verkoop van elektrisch aangedreven Nissans is in 2014 met 33% gestegen. De groei gaat door, aangejaagd door het streven naar betere luchtkwaliteit in stedelijk gebied. Elektrisch rijden nadert een omslagpunt en diverse prognoses gaan uit van een toenemende groei.

 

De in 2010 geïntroduceerde Nissan LEAF was ‘s werelds eerste in serie geproduceerde elektrische auto. Destijds was dat een revolutie in de autowereld. Het is nog steeds de best verkopende elektrische auto in de geschiedenis, goed voor bijna 50 procent marktaandeel in het EV-segment wereldwijd.

> NISSAN QASHQAI: Een traditie wordt verder gezet.

Zaterdag, 9 maart 2016

Nissan heeft aangekondigd dat de Qashqai het meest succesvolle model is dat het merk heeft uitgerold in Europa gedurende de drie decennia dat men wagens bouwt in Europa.

 

De productie in de fabriek van Sunderland in het Verenigd Koninkrijk heeft onlangs het eerder hoogste één-model productie totaal overtroffen, een record dat eerder op naam stond van de Micra supermini.

De eer voor het meest geproduceerde (single) model in de fabriek van Sunderland in het Verenigd Koninkrijk viel tot voor kort te beurt aan de Nissan Micra, die in totaal 2.368.704 maal over de band liep.

 

De compacte crossover brak echter onlangs dat resultaat met 2,368,705 eenheden, een prestatie die Nissan in minder dan 10 jaar wist te bereiken. Eén van de redenen is dat de fabriek in Sunderland dagelijks ongeveer 1.200 Qashqai's blijft produceren. Geen enkele auto in de geschiedenis van de Britse auto-industrie heeft meer dan 2 miljoen eenheden in zo’n korte tijdspanne gerealiseerd!

 

De Qashqai heeft bij zijn lancering een geheel nieuw segment gecreëerd en blijft de maat bepalen in het crossover segment, ter ondersteuning van een record periode van groei voor Nissan binnen Europa”, vertelt de Nissan executive Colin Lawther. “De Nissan Micra is een iconisch model voor Nissan in Europa, dat maar liefst gedurende 18 jaar werd geproduceerd in de fabriek van Sunderland. Het nog beter doen in slechts de helft van de tijd toont aan hoe zeer de Qashqai geliefd is  bij de Europese klanten.

 

Sinds 2010 is de Qashqai niet alleen Nissan's best verkopende auto in Europa, maar ook de bestverkochte crossover in Europa. Vandaag loopt er elke 62 seconden een nieuwe SUV van de band in Sunderland - het equivalent van 58 stuks per uur, wat indrukwekkend is gezien de fabriek ook de Juke, de volledig elektrische Leaf, de Note en de nieuwe Infiniti Q30 bouwt.

> GLOW-IN-THE-DARK NISSAN JUKE: De ultieme straat canvas.

Zaterdag,5 maart 2016

Samen met Hamish Scott, de uitvinder van een op strontium aluminate gebaseerde lichtgevende verf voor voetpaden en wegen, heeft Nissan een fosforescerende autolak ontwikkeld.

Volgens de Japanse autobouwer behoudt de lak ongeveer 25 jaar zijn lichtgevende kracht. Afhankelijk van de vooraf geabsorbeerde hoeveelheid UV-licht, kan de speciale kleur tot tien uur in het donker nagloeien.

 

Of en wanneer we glow-in-the-dark Nissan’s zullen zien rijden is momenteel tatsen in het duister. Sorry, we konden deze woordspeling niet laten liggen…

In Australië vonden ze het alvast een goed idee, en dus riepen ze de hulp in van twee graffiti artiesten: Snake Hole en Chris Le. Het resultaat kan u ontdekken in deze vrolijke video:

> NISSAN PREMIUM CONCEPT: Nissan zet zijn crossovers in de schijnwerpers.

Dinsdag,  1 maart 2016

Op het Autosalon van Geneve kan Nissan niet ontbreken met de Qashqai en X-Trail, twee belangrijke modellen die voorzien in de stijgende vraag naar crossovers. Om - ondanks dat ze niet nieuw zijn - toch de aandacht te trekken, stelt Nissan de Premium Concept van beide modellen voor.

 

Matzwart

De Qashqai Premium Concept is matzwart van kleur, afgewerkt met goud-koperen elementen op de carrosserie. Verder monteert Nissan nieuwe 20 inch wielen, koolstofvezel details en zijn de bumpers en zijskirts extra sportief. In het interieur zet Nissan de toon met nappaleder en zwart satijnchromen en hoogglans zwarte verfraaiingen.

 

Matwit

Grote broer X-Trail Premium Concept heeft juist matwitte lak, maar de motorkap en het dak zijn van matzwart koolstofvezel. De zijskirts brengen kleur in de auto met goud-koperen accenten. De cockpit van deze crossover staat op de beursvloer met leder en suede, waarbij het dashboard de blits maakt met zwart koolstofvezel.

 

Productie

Of Nissan deze versies daadwerkelijk in productie brengt, is maar de vraag. Mogelijk grijpen de Japanners wel de gelegenheid aan om sportiever ogende versies te introduceren.

> NISSAN INTELLIGENTE PARKEER STOEL: Technologie op een ludieke manier.

Dinsdag, 16 februari 2016

Hoewel Nissan tegen 2020 met maar liefst 10 autonome voertuigen op de markt wil komen, heeft de designafdeling klaarblijkelijk nog de tijd gevonden om deze zelf-parkerende bureaustoel te ontwerpen.

Officieel kreeg deze creatie de noemer 'Intelligent Parking Chair'.

 

Men maakt gebruik van een zelfgemaakte basis van elektromotoren en wielen, waardoor de stoel 360 graden kan draaien.

 

Wanneer gecombineerd in een ruimte met vier camera's, beschikken de stoelen over een virtuele kaart van de ruimte om hen met een eenvoudige klap van de handen netjes onder een bureau of tafel te laten schuiven, wat aanzien kan worden als een blik in de toekomst voor klaslokalen en kantoren.

 

Uiteraard zijn deze stoelen niet bestemd voor productie, maar tonen ze op een ludieke manier aan hoever Nissan staat met autonome technologie.

> NISSAN LEAF 30KWH: Nu met een autonomie van 250 km tussen twee laadbeurten.

Dinsdag, 16 februari 2016

Bent u klaar om over te stappen op 100% elektrisch rijden? Dan is de nieuwe Nissan Leaf de perfecte keuze voor u. Met de nieuwe batterij van 30 kWh kunt u tussen twee laadbeurten 250 km rijden. Verken nieuwe horizonten met de nieuwe Nissan Leaf. De nieuwe Nissan Leaf is ruim vanbinnen, rijdt geruisloos. Bovendien is hij nu verkrijgbaar met 8 jaar garantie en blijft u verbonden via NissanConnect EV.

 

We beschikken nu al over deze knappe beelden en bijhorende video, maar aarzel niet om ons te contacteren voor meer info.

> NISSAN KICKS CONCEPT: Een vleugje Brazilië voor iedereen.

Zaterdag, 9 januari 2016

Nissan presenteert de Kicks Concept. Het is de voorbode van een SUV voor de Braziliaanse markt, maar Nissan belooft dat we in alle toekomstige modellen een vleugje van dit model terug gaan zien.

 

De Nissan Kicks Concept is voor Brazilië maar ook een beetje voor ons in Europa. Het model is een voorbode van een compacte terreinauto voor de Braziliaanse markt maar het ontwerp vertelt veel meer. Nissan gaat een vleugje van de Braziliaanse flair van deze auto gebruiken in toekomstige modellen.

 

Volgens Nissan is de Kicks Concept zowel stijlvol als pragmatisch. De auto mag dan Braziliaanse flair hebben en in Sao Paulo gepresenteerd worden, maar hij is ontworpen door de designstudio’s van Nissan in de Verenigde Staten en Japan.

 

Diverse ontwerptrekjes van de Kicks zagen we al bij eerder concepts van het merk, zoals de grote Nissan-grille, het kleine achterste zijruitje en de scherpe vouwen in de flanken. Deze elementen gaan we zeker terug zien op ‘Europese’ Nissans.

Video:

> NISSAN GT-R: Kerst opbergen in 2,7 seconden.

Zaterdag, 9 januari 2016

De ijskast geraakt stilletjes aan leg, de lege flessen wijn stapelen zich op, de fondue is verteerd, en de eerste cadeaus hebben ondertussen hun weg naar e-bay gevonden. Kerstmis 2015 is niet meer. En bij Nissan begrijpen ze maar al te goed dat een kerstboom ontdoen van zijn decoratie niet meteen een mens zijn favoriete bezighoud is. Dus schakelt het merk een GT-R in, om die naaldverliezende boom terug in zijn 'oorspronkelijke' staat te brengen!

> NIEUWE V6 KRACHTBRON: Straks ook in nieuwe Nissan modellen?

Zaterdag, 9 januari 2016

Infiniti is het luxemerk van Nissan, en in 2016 begint Infiniti met de invoering van een nieuwe V6-benzinemotor, beschikbaar met twee vermogens: 304 of 405 pk.

 

De nieuwe (benzine-)V6 VR van Infiniti is een 3 liter grote hightech bi-turbomotor, die 304 of 405 pk ontwikkelt. Dit motorblok met meerfasige drukvoeding beschikt over nieuwe technologie om het rendement te verbeteren. En om compact te blijven maakt het gebruik van lichte en kleine cilinderblokken. Een specifieke bekleding van de zuigerwanden moet de mechanische wrijving verminderen. Daarnaast heeft deze V6 een in de cilinderkop geïntegreerde uitlaatcollector. De katalysator werd dus dichter bij de uitlaat gemonteerd.

 

Een nieuwe elektrische motor stuurt de kleppentiming in deze V6. Dat moet de snelheid verhogen waarmee de inlaatklep geopend wordt. Het design van de turbinevleugels werd vernieuwd om hun draaisnelheid op te drijven. De ingenieurs hebben bovendien gekozen voor de installatie van watergekoelde intercooler voor de turbo’s en voor een elektronische bediening van de overdrukklep.

 

De motor met zes cilinders in V-vorm van 304 pk en 400 Nm is uitgerust met één waterpomp, de versie van 405 pk en 475 Nm heeft er twee, voor een doeltreffender beheer van de warmte in geval van hogere belasting. De 304 pk-versie weegt 194,8 kilogram, zijn krachtiger broertje is 25,8 kilogram zwaarder (220,6 kilogram). Door de spelen met het gewicht en het rendement wilden de teams van Infiniti uiteraard het verbruik verminderen: dat zou tot 6,7 procent lager liggen, volgens de constructeur.

 

Voorlopig komt enkel de sterkste variant naar Europa, maar wat ons nog meer boeit is wanneer het Nissan-concern deze krachtbron zal gebruiken in toekomstige Nissan modellen. Deze hightech bi-turbomotor lijkt ons immers perfect geschikt voor de nieuwe 'Z'...

> TOKYO AUTO SALON '16: Nismo pakt uit, ondermeer met een 434 pk sterke Nissan X-trail!

Zaterdag, 9 januari 2016

Nismo is de huistuner van Nissan, en komt met de regelmaat van een klok met wagens die sportiviteit hoog in het vaandel dragen.  Ieder jaar tijdens de maand januari kan je in Tokyo terecht voor het Tokyo Auto Salon. Nissan is een vaste klant op dit salon, en ook dit jaar heeft men heel wat fraais onder de Nismo noemer in petto.

 

Er zullen verschillende modellen aanwezig zijn waaronder een 370Z, een Pulsar, een Juke, en uiteraard mag ook Godzilla zelf niet ontbreken, wat uiteraard de roepnaam is voor de sportiefste uit het Nissan gamma, de GT-R. Maar er is meer, want ook de bij ons populaire X-trail krijgt een Nismo kuur, en daarbij bergt men maar liefst 434 pk in het vooronder!

 

Sommige modellen zijn niet in Europa verkrijgbaar, en andere zijn dan weer beperkt tot bepaalde landen. Neem contact met ons op om het Belgisch aanbod van Nismo wagens te ontdekken.

> SNEEUWPRET IN CANADA: Nissan Rogue, bij ons gekend als X-trail, krijgt rupsbanden.

Zaterdag, 9 januari 2016

Op de Montreal International Auto Show in Canada onthulde Nissan deze Rogue met rupsbanden. Als het model u niet onbekend lijkt, dan heeft u ongetwijfeld de X-trail herkent. In tegenstelling tot bij ons beschikt een land als Canada wel degelijk over bergen, en de winter durft daar nogal eens hard toe te slaan.

 

We moeten echter het kleine jongentje in ons teleurstellen, want meer dan een publiciteitsstunt is samenwerking met 'Motorsports in Action' is dit voertuig niet. Dat neemt echter niet weg dat rupsvoertuigen in dergelijke omstandigheden geen perfect alternatief zijn.

 

Grotere wielkassen, een stevige ophanging en vierwielaandrijving, dat volstaat om volgens Nissan een klimhoek van 45 graden de baas te kunnen! Een topsnelheid van 100 km/u zou haalbaar zijn, maar je moet ongetwijfeld al stuntman op je cv staan hebben om dat aan te durven.

 

Van productie is er dus geen sprake, maar we hopen dat u enigzins troost kan vinden in deze spectaculaire video:

> NISSAN CONCEPT: De Titan Warrior, helaas niet voor Europa.

Zaterdag, 9 januari 2016

Werken op een design afdeling van een automerk moet tegelijkertijd ongelooflijk bevredigend en ontgoochelend zijn. Af en toe komt er een senior executive binnen met een opdracht (lees: blad wit papier). Volledig carte blanche zullen ze wellicht niet snel krijgen, maar als je je creativiteit mag botvieren in het ontwerpen van een model of concept, dan heb je volgens ons geen Red Bull of consorten nodig om een energieboost te krijgen.

 

Keerzijde van de medaille is uiteraard dat veel van die schetsen, ontwerpen of concepten ook daadwerkelijk eindigen als concept. Toch kruipt er af en toe ééntje door de mazen van het net, en eindigt als uiteindelijk productiemodel.

 

En dan komt u aan bod, de consument. Een feitelijk gegeven is smaak, en daar valt wel degelijk over te twisten. Nissan is een merk dat durft te experimenteren, dat durft innovatief te zijn, dat zelfs het puntje op de i durft te analyseren.

 

De wereld is klein en groot tegelijkertijd, en elke fabrikant stelt zijn voertuigen af op het grondgebied waar het actief is. In Europa is de Navara een zeer gegeerde pick-up, in Amerika bijvoorbeeld zijn de Nissan Frontier samen met de Nisssan Titan goed voor een notering in de top 10 van best verkochte pick-ups.

 

Geen wonder dus dat Nissan op het recente NAIAS in Detroit hoge ogen gooide met de release van de Titan Warrior. De Warriors 2,07 meter hoog, ofwel 7 centimeter meer dan de Titan XD, waarvan hij afgeleid is. De grote pick-up werd ook met 7,6 centimeter aan elke kant verbreed. Het geheel staat op achttienduimers met offroadbanden van 37 duim, die zijn houding meteen ook versterken en hem meer voorkomen en strijdlust geven.

 

Het onderstel werd ook herzien en kreeg bijvoorbeeld langere veerwegen om beter zijn mannetje te staan op ruw terrein. Voor de aandrijving tekent de 5.0-V8-turbodiesel van Cummins met 310 pk uit de gewone Titan XD. Hij wordt gekoppeld aan de Aisin-automaat met zes verhoudingen.

 

Op de designafdeling van Nissan zullen ze ongetwijfeld al lang bezig zijn met toekomstige conceptcars. Maar dat neemt niet weg dat we samen met hen duimen dat hun werk als productiemodel kan eindigen.

Contacteer ons.

©               Alle rechten voorbehouden.